Mormor och morfars hus

Resonemanget om gamla hus och dess historia, fick mig att tänka på min mormor och morfars hus i Blåsmark. Omkring 1954/55 flyttade mina morföräldrar från Blåsmark till Pitholm. Huset har alltsedan dess stått obebott. På somrarna ( under 60-talet) brukade vi släktingar samlas, för att äta surströmming och för att umgås i största allmänhet. Varje sommar sedan jag själv fick egen familj, har jag, och även Elisabeth och barnen avlagt ett obligatoriskt besök därborta i mormor och morfars by, Blåsmark. Men nu är det länge sedan jag var där. Om husets skick vet jag idag inte så värst mycket.



En avskrift av de originalhandlingar beträffande husköpet som min
morfar Sanfrid gjorde 1924.


Huset som det en gång såg ut. Fotot är troligen från mitten av 50-talet
strax innan min mormor och morfar flyttade ut.


Morfar Sanfrid på en suddig bild från 1950-talet vid huset i
Blåsmark.


Ännu en bild från min mammas föräldrahem. På bilden ses min
mormor Beda "brottas" med en ko. På bron sitter mina två most-
rar Anny och Linnéa.


Beda och Sanfrids hus - juni 1987.


Någon sommardag under min barndom, brukade jag i sällskap med
morfar, cykla hit till morfars gamla hus. Han hade ett potatisland
som han pysslade om, därav de täta besöken.


I juni sommaren 1987, gjorde vi vårt obligatoriska besök. På trappan
ses Robert med en kopp choklad i sin hand.


Kommentarer
Postat av: Tommy Sjöberg

Vill bara lämna en kommentar angående din morfars hus. Jag gick förbi huset i fjol (2010) Det är nu i mycket dåligt skick. Farstubron är inget kvar av, ytterväggar och tak är kvar, men invändigt ser det inte roligt ut. Hela övrevåningen har rasat ner i bottenvåningen, och dragit med sig alla inneväggar, så allt inomhus är bara bråte. Vill du behålla minnet av ett fint och helt hus...åk inte dit. Själv bor jag i blåsmark och har så gjort hela mitt liv, är några år äldre än dig (född 52)

PS. är mycket imponerad av din blogg

/Tommy/

2011-05-13 @ 14:19:11
Postat av: Roger

Hej Tommy!

Jag har själv gjort ett besök för inte så länge sedan. Kunde bara konstatera att det såg helt bedrövligt ut. Tyvärr.

Tack för dina berömmande ord!

Mvh Roger.

2011-05-13 @ 16:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0