Färjläget i Pitsund - 1970


Färjan och färjläget i Pitsund kommer att få en grundlig översyn. Tra-
fiken över sundet är därför avstängd från och med i dag fram till den
15 maj.

Om ni under de närmaste veckorna kör bil söderut och tänker välja genvägen med pitsundsfärjan kan vi försäkra att det blir en senväg, färjtrafiken är nämligen avstängd från och med klockan åtta i dag till och med klockan 13 den 15 maj. Det långa färjstoppet beror på att färjläget under de år som gått sedan den nya färjan togs i bruk har blivit tämligen så förslitet. Närmast gäller det nu att förstärka de stora fundamentena samt att göra en viss ombyggnad som innebär att belastningen på färjbryggorna minskas. Arbetet kommer att bedrivas i skift för att man med säkerhet skall kunna slutföra jobbet under den tid som avsatts.

Även själva färjan kommer att få en ordentlig översyn under uppehållet. Den skall visserligen planenligt tas upp på slip för den fastställda treårsklassningen i augusti månad, men mycket av det arbete som egentligen skulle göras då kan man i stället utföra nu. Augustiuppehållet kommer alltså enbart att röra sig om ett par dagar, så att fartygsinspektionen får granska färjans botten. Trafiken över Pitsundet har givetvis minskat kraftigt i och med att nya Bergsviksbron färdigställts och kunnat överta långtradartrafiken. Men ännu är det en hel del långtradarchaufförer som som inte vet av  den nya bron och svänger av vid Pitsund för att tillsammans med den ordinarie tunga trafiken - flis- och timmerbilar till Munksundsindustrierna - fraktas över sundet.

Någon inverkan på personbiltrafiken har den nya bron inte haft. De som drabbas värst av färjstoppet är givetvis de munksundsarbetare som bor söder om sundet. De får nu en betydligt längre väg till arbetet. Färjpersonalen uppskattar antalet arbetarbilar till ett 25-tal om dagen.
--------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 27 april 1970.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0