Hälsokällan i Piteå - 1956



I en nyutgiven turistfolder om Piteå stad läste signaturen häromdagen att staden har många sevärdheter - bl. a. en fin gammal hälsobrunn benämnd Jakobs brunn, där stadens honoratiores under 1800-talet bäljde i sig järnhaltigt kallkällvatten. Eftersom jag ännu känner mig mer eller mindre som turist i bygden följde jag de lockande anvisningarna och sökte upp björklunden där källan är belägen. Om jag fann den? Javisst. Om vattnet var järnhaltigt? Säkert! Så järnhaltigt en dygöl vilken flera år använts som förvaringsplats för gamla hinkar kan vara det. Dungen är en idyll, men källan - burr...

Är det inte en aning förhastat att reklamera med en turistattraktion utan att förvissa sig om i vilket tillstånd den befinner sig. Och stan - har inte den råd att hålla brunnen i stånd. Efter vad som berättas finns det en rik tradition kring Jakobs brunn. Platsen är trevlig. Gå dit och se - även ni som ställer och styr.

Sign. "COFF"
-------------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 10 juli 1956.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0