Örjan Lindqvist död

Basisten Örjan Lindqvist, medlem i välkända Bröderna Lindqvist har avlidit 67 år gammal. Det var genom en kommentar på min blogg i dag av Mikael Ullberg, som  gjorde mig uppmärksammad på detta. Örjan gick bort den 5 juli i hemmet i Åsgård beläget utanför Östersund, i kretsen av familjen.  Idag finns endast brodern Folke kvar. Åke Lindqvist, den äldste  av de tre bröderna, gick ur tiden 2005. Olle Sparrman, som 1954 bildade den grupp som senare skulle bli Bröderna Lindqvist, avled 1977, 49 år gammal.


BRÖDERNA LINDQVIST. Fr. v. Olle Sparrman (1928-1977) Folke
Lindqvist f. 1932 Örjan Lindqvist (1943-2010) Åke Lindqvist (1923-
2005). Den 9 oktober 1971 sändes TV-programmet "Nygammalt"
för första gången. Som husband fanns Bröderna Lindqvist från Öster-
sund med i hela 158 program. Deras största skivframgång är utan
tvekan Rubert Viggs "Gammal Jämtlandspolkett" eller mer känd som
"Viggen".

(Kuriosa: 1990 när jag påbörjade min släktutredning, gjorde jag ett besök
hos en av min fars kusiner. Hon hävdade bestämt att vi var släkt med de
kända bröderna. Under utredningens gång fann i alla fall jag inget belägg
för detta. Men man skall ju inte säga inte? Den gren som jag tillhör härs-
stammar från Västerbottens län. Lindqvistarna kommer, som vi alla vet,
från Östersund. Liksom Lindqvistarna, har det även i vår "Lindqvist-gren"
handlat mycket om musik).
/Roger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0