Sakinehs straff: att dö en plågsam död.....

I Iran har en domstol åtalat den 43-åriga tvåbarnsmamman Sakineh Mohammadi Ashfiani för att ha haft en otillåten relation med en man. Straffet för den påstådda kärleksrelatinen är att kort och gott möta en plågsam död genom stening. Ett primitivt och väldigt uråldrigt sätt att både förnedra och tortera en annan människa. Omvärldens dom är hård mot de ansvariga i Teheran. Orden: "Frige Sakineh, omedelbart!" ljuder över hela den fria västvärlden. Att möta döden halvt nergrävd i en grop, och bli stenad på kuppen, låter som en skräckskildring från medeltiden. Men här och nu, mitt i vårt upplysta århundrade så pågår dessa avskyvärda straff ändå. Än en gång bevisar de styrande därborta i Iran, inför en hel värld, vilken typ av regim det är som finns vid makten. Ännu en gång skall deras händer befläckas av mänskligt blod, och det lär inte vara första gången. Vi vet att det i det tysta finns tusen och åter tusen likadana "Sakinehfall" som aldrig kommit till omvärldens kännedom. Så jag ställer mig också i den stora mängden av upprörda människor när jag säger: "FRIGE SAKINEH!"


SAKINEH MOHAMMEDI ASHFIANI har blivt dömd
att gå en plågsam död till mötes. Hon påstås ha haft
en otillåten relation med en man. När skall vi männ-
iskor sluta leka Gud? Ibland blir jag så in i bomben
less och arg på dessa blodiga regimer som bara har
ett syfte, att kuva och förnedra sitt folk. När skall vi
lära oss att visa respekt för varandra.....?
------------------------------------------------------------
Foto: www.examiner.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0