Skivbolagsdirektör Sundin från Ö-vik



Jan Sundin, folkskollärare och mångsysslare inom showbusiness som
blivit skivbolagsdirektör. Här visar han upp de fyra premiärprodukti-
onerna.

På ett par månader har det hänt mer inom pop- och showbranschen i
Norrland än på flera år när det gäller grammofoninspelningar. Mannen
som har sett till att det börjat hända saker och ting på skivmarknaden
i Norrland heter Jan Sundin. Janne Sundin är mannen bakom Norrlands
eget skivbolag Epok som på en månad presenterat fyra skivproduktion-
er och sett till att det stockholmska grammofonmonopolet håller på att
brytas.

Under maj månad och början på juni har Epok kommit med två EP och
två singel. Goldfingers och Bomberna från Örnsköldsvik svarar för två
singelskivor. Eric Thörnqvist, revymakare från Örnsköldsvik svarar för
en talskiva och "X-et sjunger" är titeln på en skiva med religiösa sång-
er av EKS-kören från Härnösand. Och Janne Sundin kan redan säga att
han lyckats.

Debuten med Eric Thörnqvists talskiva blev en rejäl försäljningsframgång
och samma gällde den religiösa skivan. Sedan kom framgångarna med
popskivorna av Goldfingers och Bomberna. Till Jannes stora förvåning
började det komma telefonsamtal från Kungliga huvudstaden där kända
popnamn som Carl-Eiwar och Ivan Nordström på EMI uttryckte sin för-
tjusning över produkterna. Så hux-flux har folkskolläraren blivit skiv-
bolagsdirektör och en tillgång och maktfaktor i norrländsk showbusiness.

- Anledningen till att jag gjorde denna satsning var att jag anser att Norr-
land ställts alldeles offside inom grammofonbranschen beroende på av-
ståndet till inspelningsstudios och "de som bestämmer" inom grammofon-
branschen. Jag tror, jag vet, att det finns oerhört mycket av högt musikal-
iskt värde i Norrland som aldrig räddas åt eftervärlden medan mycket av
diskutabelt värde i syd- och mellan-Sverige får sin grammofonchans.
Janne Sundin, 29 år, är också som klippt och skuren för sitt initiativ. Han
har många års erfarenhet själv bakom sig inom showbusiness branschen.
Han kan sätta både trollkonstnär (flera svenska mästerskap), vissångare,
textförfattare, kompositör, orkestergitarrist mm på sitt visitkort: - ja, han
har t.o.m. meriter inom avdelning för telepati.
------------------------------------------------------------------------
Piteå Tidningen sommaren 1966.

Kommentarer
Postat av: Douglas Sööderlind

Hej Roger! Janne var (är) verkligen en mångsysslare Han hade alltid många järn i elden.

2010-08-09 @ 08:59:59
Postat av: Roger

Hej Douglas! Trodde först att Janne S. var grundaren av ARAC. Men hans bolagsetikett var ju EPOK.

2010-08-09 @ 10:40:57
Postat av: Björn Jakobsson

Den idag mest eftersökta Epok-skivan torde ändå vara Olle Norells Balladen om begravningsfirman bröderna Byström. Epok var väl inte alltför långlivat i branschen, men Arac var väl nästa steg för Janne Sundin.

2010-08-11 @ 10:19:06
URL: http://bjornsblaablogg.blogspot.com
Postat av: Roger

Historien om EPOK, är något som gått mig spårlöst förbi. Däremot ARAC, är jag mer insatt i.



Roger.

2010-08-11 @ 11:13:00
Postat av: Roland Nordin

Epok var Janne Sundins verk. Janne hade däremot inget att göra med Arac Ljudteknik som startades och drevs av Hasse Lundgren med skivetiketten Arac. Jag spelade med Hasse i Bomberna och deltog även som hjälpreda och i viss mån studiomusiker på ett antal inspelningar.



Balladen om begravningsfirman Bröderna Byström utgavs på CeWe Records som mediamogulen Charlie Wedin låg bakom. Dock spelades plattan in hos Hasse Lundgren i Arac studion. Jag vet eftersom jag var med och spelade på just Byströms balladen eftersom, numera bortgångne, Olle Norell inte var någon mästare på gitarr och kunde därför inte spela dimackord.



/Roland

2010-08-31 @ 21:17:33
Postat av: Roger

Hej Roland! Intressant att du berättar. Jag är idel öra!

Mvh Roger.

2010-08-31 @ 21:50:13
Postat av: Roland Nordin

Ett litet tillägg är att jag, tillsammans med Stig-Arne Lundkvist även kallad Stickan, gjorde den logotype som pryder många av Aracs utgåvor.



Att jag inte finns nämnd på omslaget till Olle Norells skiva på CeWe Records har inneburit att den ersättning som av SAMI betalas ut till musikanter som deltagit på skivinspelningar aldrig har kommit mig till del. Plattan skulle dessutom ha anmälts av skivbolag/producent vilket aldrig gjordes. Synd kan man tycka då just balladen har spelats i radio många gånger och skulle ha gett en viss ersättning varje gång.



/Roland

2010-09-02 @ 09:42:39
Postat av: Eva Lundmark

Hej!

Jag var på dans på Bureå folkets hus då Hassas med Bomberna spelade där. En helt oförglömmlig kväll. Ni delade ut skivor den kvällen och jag fick en skiva. Har tyvärr tappat bort den och undrar om jag kan lyssna på den på något sätt. Ni var bara bäst.

Tack för ett fantastiskt minne



Eva

2010-11-07 @ 13:15:03
Postat av: Björn Jakobsson

Jag har alltid fått för mig att Epok och CeWe i stort sett var samma skivbolag fast med olika etiketter - undrar just varför? Nå, strunt samma. Då har man ju lärt sig något nytt. Tack för det.

2011-03-09 @ 21:04:06
URL: http://beji.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0