Attentatet i Stockholm

En 28-årig man sprängde sig själv till döds igår på Bryggargatan i centrala Stockholm. Idag rubriceras händelsen som ett terroristdåd. Polisen tror att den sprängladdning (6 rörbomber samt en ryggsäck full med spik) utlöstes för tidigt. Hade den briserat mitt ibland julhandlande människor - ja, då hade det hela slutat mycket illa. Polisen är ännu förtegen, men i dagens nätupplaga av Aftonbladet publiceras detta meddelande från bombmannen:


www.aftonbladet.se

28-åringen uppmanar i detta meddelande att:

Kom fram med vad ni har även om det är en kniv....
Nu ska era barn, döttrar och systrar dö liksom våra
bröder och systrar och barn dör....
Alla muslimer i Sverige, ni måste sluta fjäska och för-
nedra er...

Domedagsord till det svenska folket, alltså. Tur är väl att man bor där man bor. Tror inte att det kommer någon bombman utanför ICA-butiken i Hortlax? Men i dessa tider vet man ju aldrig...? Förmodligen kommer den här händelsen att trigga igång andra virrpannor. Ett minus är även att det som skedde igår kommer att gynna Sverige Demokraternas politik. En annan typ av fråga är också religionens roll i det hela. Enligt det lilla jag kan om den muslimska religionen så är väl mottot flera gånger detta: Öga för öga, tand för tand... Om detta har jag varit i diskussioner med människor från bl. a. Iran, vad det egentligen betyder. Jag har även frågat mig var finns förlåtelsen i erat budskap? Finns inga förmildrande omständigheter? Är det så, att barn, döttrar, kvinnor, oskyldiga människor måste plikta med sin liv i religionens namn? Är det budskap som den 28-årige unge mannen lämnade efter sig, synonymt med vad den muslimska världen tycker och tänker?
Är det så - ja, då ser vår fortsatta framtid väldigt mörk ut!
---------------------------------------------------
Roger.

Kommentarer
Postat av: Ilone

Ja vad kan man säga om detta fruktansvärda...

man vill inte tro att det har hänt, men tyvärr är det nu en verklighet i Sverige.

Jag läste Dilsa Demirbag Stens artikel i Expresse och citerar:

"Låt oss inte falla i fällan kollektiv skuld.Om vi gör det kommer de att skörda ännu en seger. "De" är de som vill splittra samhället och skapa rädsla bland oss som tror på ett pluralistiskt samhälle"

slut på citat.



Extremister och fanatiker finns ju tyvärr överallt oavsett grupptillhörighet eller religion.

Vi måste komma ihåg att alla muslimer är inte fundamentalister och bokstavstrogna precis som vi som kallar oss kristna inte är det heller.

Vi har vänner som är muslimer och de är inte mer religiösa än det jag kallar mig för.

Missförstå mig nu ingen att jag tar någon terrorist i försvar, jag hoppas bara att debatten inte ska övergå till hat mot personer som inte har med illdådet att göra och politiska krafter, som SD, får samla poäng på folks rädsla.

MVH

Ilone

2010-12-12 @ 21:42:52
Postat av: Roger

Tyvärr så tror jag att detta illdåd efterlämnar en negativ effekt hos gemene man o kvinna. Jag har själv umgåtts med personer som har en muslimsk tillhörighet. Vi har debatterat ofta just om denna problematik. Jag har frågat - dom har så gott det går försökt förklara för mig som västerlänning den fanatism som ibland utmärker de bokstavstrogna-muslimerna. Jag har även fört det s.k. hedersmorden på tal, som varje sunt tänkande människa fördömer av hela sitt hjärta. Jag har även studerat islam genom att läsa en del skrifter. Men - det är fortfarande en gåta hur man exempelvis kan ta död på sina egna döttrar????

Roger.

2010-12-12 @ 23:51:58
Postat av: Anonym

Javisst detta fruktansvärda illdåd lämnar otvetydliga negativa effekter. Det jag menar är att en hel grupp ska inte skuldbeläggas för enskilda individers illgärningar oavsett vilken "grupp" man nu tillhör.

Nej, jag kan inte heller förstå hur någon kan döda sitt barn, en anhöring eller överhuvudtaget en människa. Men ingen har heller ansett att jag ska förklara, försvara mig eller stå till svars för de brott "etniska svenskar, kristna" begått, ex Knutbymorden, även fast jag kallar mig kristen.

Ilone

2010-12-13 @ 12:58:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0