Fyrkant-mjölken: vart tog den vägen?

Fyrkant-mjölken, vart tog den vägen? Det undrar konsumenterna i Piteå. I större delen av landet använder man sig sedan många år av fyrkantiga och rektangulära förpackningar, medan norrbottningarna fortfarande får "brottas" med den skrymmande, svårhanterliga och ibland läckande trekantsvarianten. Mjölkemballagefrågan har stötts och blötts under många år och nu tycker piteborna att Norrbottens läns producentförening borde göra slag i saken.


De trekantiga mjölkemballagen.


Till konsumenterna kan sägas. Misströsta icke! Färska bullentiner från Producentföreningens "högkvarter" i Luleå vittnar om febril verksamhet för att göra norrbottningarna till viljes i mjölkförpackningsfrågan. Den 30 september erhölls offerter på olika alternativ och innan årets slut skall Producentföreningen besluta om länsborna skall dricka fyrkantig eller avlång mjölk. Såvida man inte drar till med plastkuddar som våra grannländer använder sig av.
När formatet väl är spikat, dröjer det förmodligen inte länge innan trekant-förpackningarna försvunnit från diskarna och ersatts med något mer attraktivt ur grepp- och utrymmessynpunkt. Men det kostar pengar. Det får konsumenterna vara beredda på.



- Vad jag främst har emot den här typen av mjölkembal-
lage är att den inte håller tätt, säger avdelningschef Henri
Carlsson, Domus i Piteå. Visserligen är det en liten del av
leveransen som läcker, men en liter mjölk ställer till med
mycket arbete.


INTE SÅ ENKELT
- Att övergå till en ny typ av emballage är inte så enkelt som många tror, säger direktör Gunnar Carlsson vid Norrbottens producentförening. Det är inte bara att tappa upp mjölken i fyrkantiga paket istället för trekantiga. Hela systemet måste läggas om med nya maskiner och nytt ytteremballage.
Jag tycker för övrigt att det tjatas lite i onödan på den trekantiga förpackningen och dessutom undrar jag om konsumenterna är medvetna om och villiga att betala det höger pris som nytt emballage medför.



Lennart Johansson, f.d. pitebo, numera bosatt i Stockholm,
säger så här:
- Jag föredrar den fyrkantiga mjölkförpackningen. Det är lätt-
are att slå ur och betydligt lättare att placera i kylskåpet.


RÄTT TYP
Svårigheten ligger i att komma fram till rätt pris, fortsätter direktör Carlsson. Förpackningarna får kosta högst 13-13.5 öre per styck. Den nuvarande typen ligger på 9 öre. Det innebär att literpriset stiger med 4-5 öre, plus 0,8 öre för ytteremballaget. För Producentföreningens del vore det bäst med en engångsförpackning när det gäller det yttre emballaget. Det är väldigt opraktiskt med returkorgarna. Det tycker avdelningschef Henri Carlsson, Domus i Piteå.
- Det här plåtkorgarna är verkligen besvärliga. Med fyrkantig eller rektangulär förpackning skulle personalens arbete underlättas väsentligt. Fyrkantiga emballage kan staplas i skrindor. Vi skulle klara dagsbehovet med 10-15 skrindor. Som det nu är får vi kånka på cirka 100 backar. Dessutom läcker trekantsförpackningen. Särskilt förpackningarna för fil har lätt för att gå upp i skarvarna. Kvantiteten läckande emballage är inte stor, men det ställer till med mycket extraarbete.



Fru Elma Johansson, Piteå, tillhör dem som längtar efter
en ny mjölkförpackning.
- Den här trekantiga typen är skrymmande och svårhant-
erlig. Jag vill ha fyrkantigt eller rektangulärt emballage,
och är villig att betala några ören mer för mjölken.



Fru Agnes Johansson, Piteå, ställer sig tveksam till
nytt emballage.
- Den trekantiga varianten är inte idealisk, men även
andra förpackningar har nackdelar. Dessutom måste
man vara beredd på att det blir en prishöjning.
----------------------------------------------------
Piteå Tidningen den 8 oktober 1971.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0