"Vpl 16 k 760-19-40 Lindqvist / H.M. Psk Drottning Victoria"

Min far tjänstgjorde vid flottan under det andra världskriget. Mellan 1943-1945 låg han bland annat på Pansarskeppet Drottning Victoria. Skeppet som döpts efter Gustaf V gemål Victoria, hämtade hem den avlidna drottningen av Sverige från Rom i april 1930. Under andra världskriget ingick skeppet i marinens tjänst som krigsfartyg. Pappa har berättat otaliga och dramatiska historier om sin tid ute till havs. Han var även stationerad på en minsvepare som hette Sökaren. Han tjänsgjorde också på isbrytaren Atle en tid. I hans efterlämnade papper hittade jag ett intyg som berättar om hans borttappade identitetsbricka. En skrivelse gjord för snart 66 år sedan på ett något illa medfaret papper som knappt håller ihop. Men som i denna dag utgör en liten del i den historia som en gång handlade om min pappa.


Vpl. 16 k 760-19-40 Lindqvist.


Skrivelse angående vpl. Lindqvists borttappade identitetsbricka.


Pansarskeppet Drottning Victoria hämtar hem stoftet efter den svenska
Drottningen Victoria i april 1930. Skeppet användes som krigsfartyg under
det andra världskriget. Här låg min far under den oroliga tid som rådde
när bl. a. tyskt flyg kränkte svenskt luftrum 1943-1945.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0