Julgransbelysning som heter duga...

För trettionde året i rad så plockades vår julgransbelysning återigen fram. Den inköptes den 23 december 1980 på Tempo i Piteå. Och i den anteckning som finns står att den kostade 80 kr. o 85 öre och att det även var minus 4 grader samma dag. Varje jul sedan dess, har jag gjort anteckningar i den kartong där ljusen ligger. Det har blivt ganska många under åren. Nu har utrymmet tagit slut, men ljusen funkar fortfarande. Som ett litet exempel hur det sett ut, kommer här ett litet exempel:

Den 22 december 1981

Pappa och jag högg granen i dag.
Den 22/12 -81. Har just klätt den.
Är sjukskriven för ryggen t.o.m.
24/12. Elisabeth har jobbat. -15 gr.
ute. (Sessan sover).

Sessan var vår katt som vi var tvungna att ta bort 1986. Barnen hade ännu inte anlänt. Det var bara jag och Bettan. En annan notering kommer från den 17 december 1983:

Har just klätt granen Andreas och jag.
Vi var hos Lena, Göran o Ida igår. När
vi kom hem så hade pappa o mamma
huggit en gran, och satt fast ljusen på
den. Elisabeth mår illa och har halsont.
Andreas grinar han är visst trött. Skall
till Boden på S3 och spela med Kjell-
Bertils ikväll. Sessan ligger och sover på
spisen. Elisabeth lagar mat. Makaroner
och korv. Klockan är 12.30. -5 gr.

Ja, mina kära föräldrar ställde alltid upp i vått och torrt. Tom en huggen och ljusklädd gran väntade på oss när vi kom hem från Älvsbyn den där kvällen. Jag brukar påminna min mor om att vi uppskattar allt vad de gjort under åren. Då brukar hon bli så glad att det trillar en liten tår nerför hennes kind. Tisdagen den 22 december 1987 låter det så här:

Klockan är 14.45. Ska klä granen, har precis tagit
in den. Daniel ligger och sover, han hällde ut en hink
med vatten för ca en timme sen. Mamma o pappa är
och handlar. Har varit hemma igår och idag för att vara
Bettan till hjälp. Jobbar Annandan o sönd. 26-27/12. Är
ledig julafton o juldagen samt även i morgon. Ska hämta
en videokamera i morgon. Skall filma hade jag tänkt. Ska
skicka filmen till Solbritt o Kjell i Kenya. -5 gr. kallt ute.
Var -23 i morse. Måste sluta för att hjälpa Bettan igen.

Barnen hade kommit. Andreas, Robert o Daniel. Samma ljusslinga fanns med oss den här julen också. Samma sorts anteckningar i kartongen. Samma anteckningar år ut o år in. Gjorde en ny alldeles för en stun sedan. 30 år har alltså förflutit. Mycket har hänt. Idag kommer tex våra barnbarn hit för att hjälpa till med påklädningen av granen.


Kommentarer
Postat av: Ilone

Tänk vad små anteckningar om vardagliga ting blir värdefulla och ger återblickar om tiden som flytt.

Det ryms mycket "värdefullt" i en julpyntslåda.

Ha det gott och trassla inte in dig i sladdarna! :)

2010-12-10 @ 15:17:17
URL: http://www.vintersaga.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0