Nils Hallberg

En svensk skådis som jag alltid gillat helskarpt är Nils Hallberg. SVT har denna snöiga decemberdag visat den svenska långfilmen "Vita Frun" från 1962. Och gissa vem som fanns med i rollistan? Jo, Nils Hallberg med stelkramp i sin ena tumme. En svart och stundtals lite långrandig filmrulle, som kanske passat bäst som teateruppsättning på Dramaten? Men, vore det inte för Nisse Hallbergs stundom genialiska humor, så kanhända att jag somnat i soffan. Filmen var en i raden av det så kallade Hillman-filmerna som under åren 1958-1963 regisserades av Arne Mattson. Där tog Nils Hallberg eller Freddy Sjöström, som hans rollfigur hette, en stor plats i berättelserna. De fyra rollfigurerna som (nästan) ständigt återkom var, Karl-Arne Holmsten (John Hillman), Annalisa Ericson (Kajsa Hillman), Lena Granhagen (Sonja Svensson) och naturligtvis Nils Hallberg (Freddy Sjöström) som den något nervöse hjälpredan till privatdeckaren kapten Hillman. Nils Hallberg som föddes den 18 september 1921 och avled den 8 oktober 2010, började som barnskådespelare. Han upptäcktes av Sigurd Wallén, och gjorde sin filmdebut i "Anderssonskans Kalle" 1934. Efter några år i barnskådespelarfacket öppnade Fru Thalia sina dörrar för större uppgifter för den begåvade Nisse Hallberg.


NILS HALLBERG (1921-2010).


Nils Hallbergs filmer i urval:

Anderssonskans Kalle - 1934.

Swing it, magistern - 1940.

Hemsöborna - 1944.

Barnen från Frostmofjället - 1945.

Soldat Bom - 1948.

Pappa Bom - 1949.

Hon dansade en sommar - 1951.

Hemsöborna - 1955.

Lille Fridolf och jag - 1956.

Damen i svart - 1958.

Mannekäng i rött - 1958.

Ryttare i blått - 1959.

Vita Frun - 1962.

Den gula bilen - 1963.


Nils Hallberg medverkade i de två filmatiseringarna av Hemsöborna, 1944 som drängen Norman, och 1955 som Gusten, madame Flods son. Nils Hallberg gjorde så mycket mer inom film och teater men som inte finns plats för just här. Jag kan även tillägga att Hallberg hann medverka i 105 filmer under sin livstid.
--------------------------------------------



Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Självklart har jag sett alla dess ”filmer ”på bio här hemma i Ö-Vik. Jag tittar också filmerna på tv´n Kanon filmer… Tycker jag också.

2010-12-21 @ 17:56:55
Postat av: Roger

Är filmintresserad sedan barndomen, tror jag har sett de flesta svenska långfilmer som visats på TV:n.

2010-12-21 @ 23:04:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0