- Nattvandring -

Det var den kvällen
när månen lyste halv
och snön hade pudrat
gatorna alldeles vita
Neonskylten utanför
en av butikerna
lyste i skarp kontrast
mot den vita omgivningen

Sånär som på några
sena nattflanörer
gick jag ensam
i mina egna tankar
förbi ett av de mindre
kvarteren

Den slumrande staden
hade dragit sitt silkeslena
täcke över sig
och om blott några timmar
skulle den åter väckas till
liv igen

Men just nu, i detta skälvande
ögonblick, hade den stängt
sitt ena öga
För även en stad måste få
komma till ro ibland
mitt i den stormande världen


Roger Lindqvist.



"Det var den kvällen när månen lyste halv........"


Kommentarer
Postat av: Ilone

En fin bild målar du

om nattvandringen i vinternatten...

det är väl Piteå

som sover i lugn och ro under vintertäcket..

2010-02-12 @ 13:36:19
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: Roger

Givetvis är det Piteå som jag skriver om. Den här dikten var publicerad i PT för ett bra tag sedan. Tyvärr så hade man än en gång lyckats med att lägga in en massa stavfel i den. Då blir man alldeles bestört, pga att dikten då tappar sin rytm på något sätt.

2010-02-12 @ 14:36:04
Postat av: Anonym

Stavfel ja... är så trött på Ditt o Dattsidans Tryckfelsnissar, så jag har tappat sugen att skriva... men det kommer väl igen hoppas jag.

Mvh Ilone

2010-02-14 @ 09:06:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0