Amerikafrämmande - sommaren 1992

Efter idogt forskande i mina släktrötter, fann jag så småningom "den amerikanska-grenen"1989/90. 1904 samt 1910, reste min farmors två syskon, Hulda och Viktor över till Minnesota. Kontakten upprätthölls via brev som skickades över den stora Atlanten hem till det gamla landet i norr. Någon gång vid 1920-talets början, försvann farmors lillebror Viktor spårlöst. Än idag vet ingen vad som egentligen hände. Farmors storasyster, Hulda, gift Wikström, dog sommaren 1935. Efter hennes död fortsatte hennes döttrár, Syrena och Elvira, att skriva brev hem till Sverige. Härhemma skickade även min farmor Hanna och dottern Elsa, också brev till sina amerikanska släktingar. Vid 1950-talets mitt, upphörde breven. Sommaren 1990 upptäcker jag en gammal adress och ett foto i min farmors gamla album. På vinst och förlust skickar jag iväg ett brev, där jag förklarade vem jag var. Inom loppet av cirka tre veckor, dimper två kuvert ner i vår postlåda. I breven får jag en hälsning från mina okända släktingar, Gerald och Richard Nelson i Minneapolis. Redan på hösten samma år anländer Geralds son, Paul och hans resekamrat Joel Nestor Rova. De båda killarnas besök blir upptakten till en förnyad kontakt som en gång avbröts i mitten av 1950-talet. Sedan dess har vi träffats flera gånger. Midsommaren 1991 anordnade jag och några kusiner, en stor släktträff i byn Hemmingsmark. Med på festen fanns Gerald "Jerry" Nelson med hustrun Sandra och sonen Eric. 160 människor kom, för att äta och umgås i den härliga midsommarkvällen. Efter detta så har vi haft flera besök, bl. a. av Richard "Skip" Nelson med hustrun Lucinda och sonen Andy. Även Mark Nelson - son till Jerry och Sandy - har varit hit för att se var hans förfäder en gång bodde. Det var Jerrys och Skips mormor Hulda, som en gång tillsammans med maken Frans och barnen, Hugo, Syrena (mor till bröderna Nelson) och Elvira, fann för gott att lämna sin barndomsby, för att söka sig en ny framtid borta i väster. Brödernas mamma, Syrena, var född 1900, och avled 1985. Idag har Jerry uppnått en ålder av 75 år. Brodern Skip är fyllda 72.


Sommaren 1992 besökte bröderna Jerry och Skip Nelson, Hortlax.
Med på resan fanns även Skips 12-årige son Andy.


Det blev mycket bus grabbarna emellan när de träffades. På bilden
ses Robert, Daniel och Andy.


Andy och Andreas spelar TV-spel.


Ett besök i Hortlaxkyrka ingick också under vistelsen. Fr. v. i altar-
ringen: Robert, Andreas, Daniel och Andy.


Andreas och Andy i min firmabil.


Under Hortlaxbesöket passade Andy på att fylla 12-år. Så här glad
blev han när han fick en sverigeflagga av oss.


Midsommarnatten 1992. Robert, Andy och Andreas.


Midsommaraftonen bjöds hela tjocka släkten in till oss. Elisabeth
gjorde pitepalt, kvällen till ära. Och kan ni tänka er - både Jerry,
Skip och Andy lät sig väl smaka.


Surströmmingsburken kom också fram. Hur det smakade? Ja, kolla in
Andy Nelson till höger så kanske ni förstår.


Det blev tillfälle att titta på gamla bilder som jag hade. Och jag tror
att midsommarkvällen blev ett soligt minne för livet.


Vid köksbordet i Hortlax. Jerry, Skip i samtal med Anita Brolin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0