Arne Domnérus på club Napoleon i Piteå - 1973

Hösten 1973 besökte jag och en god vän club Napoleon i Piteå. Arne Domnérus med oekester var i stan, och min jazzintresserade polare ville att jag skulle följa med. Kvällen bjöd på musik av allra yppersta klass. Musikerna som kompade "Dompan" var Janne Schaffer på gitarr, Claes Rosendahl på sax och flöjt, Ola Brunkert på trummor och Georg Riedel på bas. Snacka om kompetenta musiker!! Jag har så långt jag kan minnas, också haft ett rätt så stort jazzintresse. Det har faktiskt vuxit med åren. Min gode vän, Bosse, var helsåld på gitarristen Barney Kessel. Så ibland när jag hälsade på, så blev det mycket Barney-Kessel-prat. Tyvärr så dog Bosse helt plötsligt i väldigt unga år. Sommaren 1988 fick jag bud om att han plötsligt avlidit. Han blev 42 år.

Bosse och jag brukade även besöka biblioteket i Öjebyn, för däruppe på andra våningen hade Piteå Big Band sin träningslokal. Det var också där som jag spelade med Allan Lundström första gången. Det var också där som jag träffade pianisten och ståuppkomikern Anders "Bubben"Burström första gången också. Arrangör och ledare för bandet var den belgiske pianisten Georges Goudin. Som också var lärare i Piteå kommunala musikskola.


ARNE DOMNÉRUS. 1973 gästade han och hans band club "Nappe"
i Piteå. En kväll att minnas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0