En ung stjärna vars liv slocknade för tidigt

Hon hette Siv Pettersson. Och skall för alltid förknippas med låten; "Låt mig få tända ett ljus". 1972 hade hon en svensktoppshit med denna ofta spelade melodi vid juletid. 1974 låg hon på svensktoppslistan med Evert Taubes "Så länge skutan kan gå". Vid blott 19-årsålder, var hon på väg att bli stjärna. Men så kom den ödesdigra januaridagen 1975, när hon på Europaväg 18, vid Bysjön två mil öster om Årjäng i Värmland omkommer i en bilolycka, förorsakad av bl a slitna sommardäck. Siv Pettersson finns inte mer. Men så fort det närmar sig jul, dyker alltid den där välbekanta låten upp, som får mig att tänka på hennes så tragiska öde.


SIV PETTERSSON (1955-1975) En ung stjärna vars livsljus
slocknade alldeles för tidigt.


Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Det där hade jag faktiskt ingen aning om. Jag har hört hennes inspelning av "Låt mig få tända ett ljus" många många många gånger och har (eller har haft) skivor med henne, men har aldrig direkt funderat över vad som hände med henne. Nu vet jag.

2010-02-17 @ 20:16:35
URL: http://bjornsblaablogg.blogspot.com
Postat av: Roger

Livet kan vara fullt av brutala oväntade saker. Unga människor som helt plötsligt bara dör bort. I Siv Petterssons fall var det ganska tragiskt. Hon var på god väg att bli stjärna - så plötsligt - inom loppet av någon sekund, förändras tillvaron drastiskt.

/Roger.

2010-02-18 @ 00:01:20
Postat av: Ingela Wahlgren

Hej Roger,
Jag kände Siv vi var vänner på den tiden och jag spelade hennes musik ofta. Tyvärr har en skiva försvunnit och det är Lp:n i Dur och Moll. Söker efter den men vet inte var jag kan finna den. Tacksam om Du vet något. Har sökt på spotify och you tube.
Vänliga hälsningar Ingela Wahlgren

2013-11-19 @ 12:06:46
URL: http://www.singingnurse.se
Postat av: Fred Olsson

Varje jul när spelar jag, Låt mej få tända ett ljus och tänker på Siv Inger. Grät när jag fick höra om olyckan. Bor i närheten av där det hände.

2015-02-13 @ 20:45:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0