Ett möte med Georg Fant

I årskurs åtta eller nio fick vi elever möjlighet att välja ett speciellt ämne som intresserade oss. Detta hette, "Fritt valt arbete". I mitt fall valde jag "Foto och film", och även ämnet "Konst". I denna konstgrupp hade vi våran teckningslärare - kallas bildlärare idag - som hette Ove Gad. Ove var Pitebo sedan många år, men var ursprungligen född i Danmark (hoppas jag inte tar fel?). 1971/72 fick vi i konstgruppen möjlighet att åka till Norrbottens Teatern i Luleå, för att få träffa dess chef, Georg Fant. Herr Fant var  sedan länge en etablerad filmskådespelare, som rönt stora framgångar på vita duken som: "Förste älskare". Georg var under åren 1962-69 gift med författaren, frilansjournalisten mm Maj Fant (1930-1995).

Mötet med Georg Fant hade Ove Gad ordnat, eftersom det låg inom ramarna för "äkta konstnärsskap". (min anm.) Vi fick möjlighet att sitta ner med honom och ställa frågor, om det som rörde teatern, skådespeleri osv. Ett intressant möte, som jag kom att tänka på idag, när Georg Fant plötsligt syntes i TV-rutan i filmen: "Mamma tar semester" inspelad 1957. Georg Fant kämpade också mot sin alkoholism under några år. Han blev så småningom fri sitt begär, och reste sedan runt i landet för att samtala om sina erfarenheter, bl. a. hos Länkarna. Georg Fant föddes 1916 och avled 1998.


Georg Fant. Chef för Norrbottens Teatern
1967-1972.


En filmaffisch med Georg Fant i filmen: "Livet på landet" från 1943
med bl. a. Edvard Persson och Birgitta Valberg.


Georg Fant som David Holm i filmen: "Körkarlen" från 1958.
I regi av Arne Mattsson.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Foto: "Svenskt filmskådespelarlexikon" - 1973.
Affisch: "birgstrom/din studio.se"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0