Filmklassiker - James Cagney / Hajen

Två filmklassiker - fast från olika decennier - "Panik i gangstervärlden" el. på original; "Angels with Dirty Faces", från 1938, med James Cagney, Humphrey Bogart, Ann Sheridan och Pat O´Brien. En alldeles utmärkt film att vila ögonen på. Sågs häromkvällen, här i min televisionsapparat under stor njutning. Två av filmhistoriens största filmgangsters i samma film, nämligen James Cagney (1899-1986) och Humphrey Bogart (1899-1957). Cagney gjorde rollen som skurken Rocky Sullivan, men med ett gott hjärta innanför sitt till utsidan skurkaktiga leverne. Bogart spelade här en lite mer undanskymd roll, än vad man brukar vara van vid. Förklaringen var att Bogart inte nått de jättestora filmrollerna vid denna tidpunkt. 1941 kom filmen "Sierra" som banade väg för Bogeys roll som en av de största någonsin. Och sedan...ja, det är filmhistoria.

Hajen, som kom 1975, med Steven Spielberg som regissör, är väl också vad man kan kalla en klassiker av stora mått. Såg den vid dess premiär här på Röda Kvarn i Piteå, och jag vill minnas att tjejen som jag hade sällskap med, blev väldigt rädd vid flertalet tillfällen, när den stora monsterbesten tuggade sig genom simmande människor, båtar ja, allt som kom i dess väg. Skådisarna, Roy Scheider, Robert Shaw och Richard Dreyfuss, satte till slut stopp för besten. Hur som helst så simmade den förbi i min TV i början av veckan, och jag tyckte att det var återigen dags att ta sig en titt. Även om jag vid det här laget sett den uppskattningsvis en så där 8-10 gånger.


Humphrey Bogart och James Cagney i filmen - "Panik i
gangstervärlden" inspelad 1938.


"Jaws" el. Hajen på svenska
kom 1975. Regi; Steven
Spielberg.

---------------------------------------------------
Källor: assets.nydailynews.com - vujer.com.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0