Grattis på din 124:e födelsedag!


KNUT AMANDUS LINDQVIST. Grattis farfar på din
etthundratjugofjärde födelsedag! Som du skulle ha
fyllt igår den 9 februari. Tyvärr så hann vi aldrig
riktigt lära känna varandra. Jag var bara sju år fyllda,
den där onsdagen i januari 1965, när du så stilla som-
nade in på lasarettet i Piteå. Du var så gammal och sjuk.
Jag var bara en liten kille som just hade börjat i första
klass i Sörbyskolan i Hortlax. Men jag minns i alla fall
litegrann av din röst och dialekt. Du talade genom hela
livet på ett klingande västerbottensmål. Nästan allt som
jag vet om dig, har jag fått berättats i efterhand. Du kan-
ske vet, att jag ganska ofta besöker din och farmors grav.
Vattnar dina blommor, tänder då och då ett litet ljus till
ditt och farmor Hannas minne. Ja, jag tror att du både
vet och ser, där ni sitter på ett moln och tittar ner. Inte
så långt från din grav, vilar ju din näst yngste son, min
pappa. Och lite längre bort, ligger dina två andra söner.
Och där skall ni ligga i er sömn, in i evigheters evighet.
Och kanhända att jag, ditt barnbarn också en dag kommer
att läggas till vila, inte långt från er. Sov så sött farfar.
Och förresten - hälsa farmor från mig, och säg att vi alla,
era nära och kära mår bra härnere på jorden.
Ha det så bra - tills vi ses en dag!
/Roger.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0