Kyrkoherden Henning

Grannar med min fars föräldrahem bodde tre pojkar, Hjalmar, Henning och Herbert, med sin mamma och pappa, Ida och Gustaf. I min fars familj fanns sju bröder, Ingvar, Erik, Gunnar, Sven, Artur, John och Åke. I ungdomen så lekte man tillsammans med de Berglundska barnen. Hjalmar var född 1922 och avled 1992. Henning född 1927 död 1991. Herbert lever fortfarande, och är vid 85 år fyllda fortfarande i liv och rörelse. Henning Berglund blev sedmera präst och även kyrkoherde i Piteå stadsförsamling. Och jag minns att när min far och Henning nån gång möttes ute på stan eller liknande, så var det glada miner och samtal om svunna barndomstider som gällde. Henning var en gladlynt och sympatisk person. Passade som hand i handsken för prästyrket. Han vilar sedan 19 år i familjegraven på Hortlax kyrkogård, tillsammans med brodern Hjalmar och föräldrarna Ida och Gustaf. Herbert bor granne med oss här i byn, och rattar fortfarande sin gröna BMW med van hand.


HENNING BERGLUND (1927-1991). Född i Övremarken Hortlax.
Lekkamrat med min far och hans bröder. Henning jordfäste både min
farfar och farmor, 1965 resp. 1970 i Hortlax kyrka. Henning passade
som hand i handsken för prästyrket. En gladlynt, skojsam och symp-
atisk medmänniska.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0