Något att vila ögonen på......

Ja, vad vore livet och världen utan film, musik, litteratur, konst och kärlek? Svar: Absolut ingenting! Därför känns det skönt att veta att allt detta finns runt omkring i vår atmosfär. Tyvärr så kanske inte alla "jordmänniskor" tycker detsamma, om dessa fem av mig uppräknade ting. Hur som helst så kan jag då och då "drunkna" i en jättespännande bok, eller varför inte en intressant film. Musiken, detta globala sätt att nå varandra. Tänk om Hitler, Stalin och alla deras diktatorkompisar, lyssnat lite mer på sitt hjärta. Och att alla dessa farliga farbröder fått ta in mera film, musik, kärlek, litteratur och konst i sitt sjuka medvetande. Då kanske vår värld undsluppit alla dessa fasor som vi plågats av- och fortfarande plågas av. Ja....det är bara en tanke som slår mig så här på onsdagseftermiddagen. Nåja, vi lämnar detta djupa, för att istället ägna oss åt att tala film.

Om det är nåt som får mitt hjärta att slå lite extra, så är det en bra och välspelad film, med rollkaraktärer som både är trovärdiga och skickliga i sitt sätt att tackla sin roll. Häromkvällen "drunknade" jag återigen i Bogartfilmen; "Att ha och inte ha" från 1944. Med Humphrey Bogart och Lauren Bacall. Det finns många pärlor på vår filmhimmel som är värd att vila ögonen på. Bl a dessa:


ELEFANTMANNEN-1980. En smått tragisk historia, berättad på ett
trovärdigt och i högsta grad proffessionellt sätt av regissören David
Lynch. I rollerna bl a Anthony Hopkins och John Hurt. Ytterst sevärd!


TRASIGA ÄNGLAR-1955. En smått annorlunda Bogartfilm. Som
man efter första titten kan vara aningen svårsmält. Men tar man
sig ytterligare "tittar" så är den nog inte så dum ändå. För mig
som älskar Bogey, är denna film en självklarhet. Mitt motto: bättre
en halvbra film med Bogart - än ingen alls.


THE QUEEN-2006. Helen Mirren som engelska drottningen Elizabeth.
Helen Mirrens tolkning av Queen Elizabetth gav henne bl a en Golden
Globe, för bästa kvinnliga huvudroll. I otaliga filmsammanhang har det
strötts lovord över denna succéproduktion, som regisserades av Step-
hen Frears. Sevärd!!


KULLAMANNEN-1967. Det gick rysningar genom kroppen, varje
lördagskväll som barnen i TV-serien var ute på sina smått livsfarliga
äventyr. Och den där "Dr. Miller" han var väl en skum person?
Jaså, inte? En kultrulle från den svartvita TV:ns tid. Staffan Hallerstam,
Maria Lindberg, Berta Hall, Leif Liljeroth, Fred Gunnarsson medverkade.


HELAN OCH HALVAN. Skrattkramp på Röda Kvarn i Piteå, är ett
för mig bestående minne från en matiné som jag minns än idag.
Personerna på vita duken var två av mina mest älskade favoriter
(näst efter Kalle Anka) i min barndom. Vem jag talar om? Helan och
Halvan förstås!!


DET VÅRAS FÖR SHERIFFEN-1974. Mel Brooks speciella sorts
humor - är även min typ av humor. Gene Wilder, Madeline Kahn och
Sim Pickens i denna rulle full av "Brooks-tokigheter" som även regi-
sserade.


DE PROFFESSIONELLA-1966. Sammanför aktörer som; Jack Palance,
Burt Lancaster, Robert Ryan, Lee Marvin, Ralph Bellamy samt kvinnlig
fägring typ Claudia Cardinale, vad har man då? Jo, filmen De proffess-
ionella - som enligt filmkonvolutet är, "Hårda, djärva och alltid redo".


DOKUMENTÄR. Som den historieintresserade person jag är, så är
denna dokumentation över de mörka åren 1939-1945 ett självklart
måste. Farbror Hitler och hans dröm om en arisk art och ett tusen-
årigt rike, kastade hela den civiliserade världen in i ett brinnande in-
ferno. Farbror Adolf ville under sina sista dagar skövla hela Berlin och
hela det Tyskland som han fört till ruinens brant. Lyckligtvis så lydde
inte Hitlers rustningsminister och tillika arkitekten Albert Speer hans
sista order. Tyvärr så har vi tvingats se på när liknande galenpannor
olyckligtvis tittat upp ur sina stinkande kloaker och vädrat viss typ av
morgonluft i främlingsfientliga partier (Sverigedemokraterna) för att
nämna ett av de många hemska exempel som än i denna dag torg-
för sin motbjudande typ av politik.

Därmed slut på filmförevisningen!
Roger Lindqvist . biografföreståndare.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0