ROLF "HAPPY" ÅHMANS - FORUM, ÄLVSBYN - 1971


Lördagen den 3 april 1971 spelade Rolf Åhmans orkester upp
till dans på Forum i Älvsbyn. På den allra första affischen där
orkestern förekom - stod att läsa: ROLF "HAPPY" ÅHMANS. Då
kan man fråga sig varifrån ordet happy kom ifrån? Ja, detta
var något år före min tid, men jag har frågat, och fick till svar
att det kom på förslag när affischerna skulle tryckas. Ingen
speciell tanke bakom kanhända?


Överst t.v. Mats Pettersson - trummor. Rolf Åhman - dragspel,
sång, kapellmästare. Nere t.v. Sune Andersson - gitarr, sång.
Sune Karlsson - bas, sång.



Sune Karlsson var/är min kusin. Våra föräldrar, John och Sigrid, var tvillingar.
Sune och jag började spela tillsammans nere i källaren i hans föräldrahem i
Vidsel. Så fort vi kom för att hälsa på - ja, då gick kusin Sune och jag ner i
källaren och spelade. Sune spelade först bas i Rolf Sandgrens från Vidsel. Men
övergick 1970/71 till Älvsbybandet Rolf Åhmans. 1974 efterträdde jag trummisen
Mats Pettersson. Spelade fram t.o.m. trettondagsafton 1982. Sedan dess har ork-
estern uppstått några gånger. Men aldrig i samma skala som under glansåren
på 1970-talet. Sune slutade i orkestern 1977. Några år senare började han i
Mattes med Monica från Lillpite. 1991 startades Opus, där både jag och Sune in-
gick. Opus gjorde sin sista spelning hösten 1997.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0