"Vid pianot: P. Ramel"

När jag fyllde jämna år för två år sedan gav jag mig själv en present; fem stycken CD-skivor med och av Povel Ramel. Med på Povels "lustifikationer" är även Brita Borg, Monica Zetterlund, Alice Babs, Martin Ljung, Anne-Lie Rydé, Wenche Myhre, Charlott Strandberg m fl På Povels samlade verk finns många go´bitar, men en av dem är min speciella favorit; "Underbart är kort", inspelad 1956. Den fanns även med i Povels film "Ratataa" från samma år. Det finns ytterligare ett par/flera örhängen. "Ta av dig skorna" - 1965. "Följ mig bortåt vägen" - 1954 osv. Den allra första LP-skiva som jag fick var med Povel. Och den snurrade runt många tusentals varv på skivtallriken därhemma. Povel var djupt förankrad i den svenska folksjälen. Inte undra på det, han underhöll sin publik i hela 68 år, från debuten 1939 fram till sin död 2007.


POVEL RAMEL (1922-2007).



Povel skrev genom åren väldigt fina låtar och med ibland väldigt
underfundiga texter. Frågan är dock denna, om inte en av de allra
bästa och mest finstämda är - UNDERBART ÄR KORT -




- Underbart är kort -

Bara en enda ros på ett evigt hänge
så är livet
bäst varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Följer du ödets väg genom dunkla gränder
når dig solen
en glimt i sänder
ty underbart är kort -
alldeles för kort

På var sommaräng du finner bara en
lyckoklöver
någonstans
och likaså en enda gång du möter just den vän
du behöver
så grip din chans
Men fort - innan den flyr bort
underbart är kort -
alldeles för kort

Text o musik: Povel Ramel.


Vid pianot: P. Ramel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0