När jag mötte Humphrey Bogart och Ingrid Bergman

Sitter i min fåtölj i på Röda Kvarn och äter glupskt ur min karamellpåse. På de nötta trägolvet, har jag strategiskt ställt min Pommac. Ett  förväntansfullt pirr sprider sig i kroppen. Så plötsligt händer det. Ridån halas och den vita duken visas i all sin magiska glans. Äventyret tar sin början. Som ett trollslag förflyttas jag omedelbart in i filmens handling. Helt plötsligt sitter jag på "Ricks café" i Casablanca. Framför mig, i vit kostym, tänder Humphrey Bogart sin tredje cigarett av märket Chesterfield. Och på sitt lite läspande sätt, säger han - "Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine". På min högra sida, sitter en tårögd Ilsa, spelad av Ingrid Bergman. Och  vid samma bord  sitter jag, "Linkan" från Hortlax, mitt i en världsberömd film: "Casablanca". Samtidigt som barpianisten, spelad av Dooley Wilson, spelar;  "As Times Goes By". I filmens slutscen, när Rick tagit farväl av sin älskade Ilsa, vänder han sig mot mig, och säger ; "Roger! I think this is the beginning of a beautiful friendship". Så sant som det är sagt.Håll med om att det är något magiskt, kittlande och oerhört fascinerande att gå på bio. Och som jag tidigare sagt; film skall avnjutas på bio, och ingen annanstans.


-Jag sitter bekvämt tillbakalutad i min biofåtölj på Röda
Kvarn i Piteå. Plötsligt, som med ett trollslag, hamnar jag
på "Ricks café" i Casablanca. Mina medspelare, Bogart
och Bergman, reder ut sina kärleksbekymmer inför mig.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0