Cedermarks orkester - Sveg

Harri hette/heter en kompis som jag spelade rätt så mycket med förut om åren. Harri var en superduktig basist, och p.g.a. detta så lät inte anbuden vänta på sig. Monotones hette det band som blev Harris första i proffskarriären. Sedan kom Cedermarks, där han blev kvar ett tag. 1989/90 skulle Harri gå till prästen med sin sambo. Vi i Rolf Åhmans blev ombedda att stå för dansmusiken under kvällen. Med på festen fanns också hela gänget från Cedermarks. dock inte "chefen" dragspelaren Roland. Det var efter honom som orkestern en gång fick sitt namn. Men sedan Roland påbörjade sin solokarriär, så hoppade han helt enkelt av, men förblev ändå kvar som kapellmästare vad jag kan förstå. Under kvällen hoppade dragspelaren Hugo Dahl upp på scenen med sitt dragspel.Jag vill minnas  att det blev en hel del "gammeltjo" typ hambo, vals, schottis, polka osv. Ja, Hugo hade ett sådant drag i bälgen, så jag tror att kapellmästaren själv - Roland - skulle blivit smått avundsjuk om han varit där. I det program som gick för cirka ett år sedan, och som handlade om dansband med bl.a. Flamingo och Streaplers, fick jag åter syn på Hugo. Han körde en del låtar med Streaplers på sitt dragspel. Och jag tror att han fortfarande håller på någonstans däruppe i de djupa Härjedalsskogarna med sitt bälgaspel.

Vad Harri beträffar så fortsatte han proffskarriär i Sivert Thurells orkester fån Hudiksvall. Senare började han med Sven-Erics, också ett Hudiksvallsband. Strax före jul ringer han. Vi har då inte pratats vid på de senaste 10- 15 åren. Harri bor numera i Borlänge med sin familj. Han spelar ibland på duo, med Sven-Eric Mörtsjö - från Sven-Erics - sen så åker han runt Europa med sin bas på olika speljobb. Harri och jag drömde en gång om att börja i ett heltidsband tillsammans. Jag fick anbud från ett gäng från Västerbotten som hette "Per-Erix". Detta var 1982/83, men p.g.a. att vi nyss fått barn så tackade jag nej. Åke Eriksson en känd musikprofil från Skellefteå hade tipsat Per-Erix om mig. Tyvärr så var det inte så bra intajmat om jag så säger. Jag kommer säkerligen att ångra mig den dagen jag sitter på Hortlaxgården med min rullator.............


CEDERMARKS från Sveg. Roland Cedermarks gamla gäng.
Längst till höger syns dragspelaren Hugo Dahl, som för-
stärkte Rolf Åhmans med sitt bälgaspel. Längst bak ses
sångaren Roffe Larsson, som numera spelar i kultbandet
Trio mé Bumba. Tillsammans med Jan "Bumba" Lindqvist
och dragspelaren Folke Lindqvist.


Kommentarer
Postat av: Göran Andersson

Hej undrar om ni har koll på var ni spelade i Radions I AFTON DANS sändningar,18/I0-86 och 17/12-88,det finns kanske någon äldre medlem,vore tacksam för svar,mvh Göran Andersson.

2011-09-08 @ 10:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0