Ett möte med skådespelaren Carl Billquist

Sommaren 1987 befann jag mig i Stockholm. På Hötorget mötte jag skådespelaren Carl Billquist. Jag gick fram, presenterade mig, och fick en liten pratstund med honom. Han var just då livligt involverad i TV-serien "Varuhuset", med bl. a. Christina Schollin, Lars Lind, Inga Gill, Bertil Norström, Rico Rönnbäck, Leif Ahrle mfl. Som ett litet minne från vårt möte, fick jag en autograf med en personlig hälsning. Carl Billquist var född 1933 och avled 1993. Han var gift med tv-producenten, Viveca Billquist. Carl Billquists farbror, Fritiof, var på sin tid en känd och aktad aktör. Fritiof Billquist (1901-1972), var mellan åren 1926-1932, gift med sångerskan Ulla Billquist
(1907-1946). Ulla Billquist sjöng sig in i svenska folkets hjärta under beredskapsåren, med den odödliga; "Min soldat". Ulla Billquist begick självmord 1946.




På Hötorget i centrala Stockholm, mötte jag Carl Billquist. Som minne av
detta, fick jag denna hälsning.


En bild ur TV-serien "Varuhuset". Stående t.h. i bakre raden,
syns Carl Billquist. Den visades 1987--89.


Carls farbror, Fritiof Billquist, var mellan 1926-32
gift med sångerskan Ulla Billquist.


Kommentarer
Postat av: valle

Carl Billqvist var också fantastisk i rollen som den dryge handelsmannen i serien N P Möller, där huvudrollen spelades så fantastiskt av Nisse Ahlroth.

2010-01-11 @ 22:06:17
Postat av: Roger

N.P. Möller är en riktig kultserie. I avsnittet - Danskdödaren, medverkade Jan Malmsjö, som avdankad fotbollsspelare. Carl Billquists roll minns jag också väldigt väl. Tror att teaterscenen var Carls "hemvist" mer än film. Han medverkade ändå i några filmer om Jönssonligan, där han spelade en inte alltför hederlig polis.

2010-01-12 @ 20:10:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0