Ola Hermanssons orkester - Sollefteå

Det var med låten "Vägen Hem", som Ola Hermanssons från Sollefteå blev rikskända sommaren 1966. Vokalisten i bandet, Mona Wessman, gjorde så småningom solokarriär, och sjöng bl. a. om "Hambostinta i kort kort", skriven av Aktuellts programledare Sven Lindahl. Mona sjöng även en annan 60-tals klassiker, Peter Himmelstrands, "Gå och göm dig Åke tråk".  Ola Hermanssons bildades i Sollefteå 1963. Året därpå vann man man den "Norrländska stjärnparaden" i Kornsjöstrand. Kapellmästaren Ola Hermansson avled sedemera under tragiska omständigheter.


-------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej igen Roger.Har jag skrivit att jag låg inkallad tillsammans med Ola Hermanssons och basisten (har glömt vad han heter)?Tyvär tog Ola sitt eget liv i samma veva som vi lumpade.Det är roligt att det är någon som tar upp det här med gammla dansorkestrar.När jag läser din blogg kommer så många minnen tillbaka .Tack Ps Har turnerat med Lille Gerhald, han som skrev Vägen hem.Ds

2010-01-09 @ 12:09:41
Postat av: Roger

Tjena Douglas! Oj, vad mycket minnen du måste ha samlat på dig under årens lopp. Jag tycker det är spännande och otroligt intressant med människor som dig. Du verkar ha varit med om väldigt mycket. Kul att höra dig berätta. Speciellt detta som rör musik osv Såg förresten Little Gerhard i en dokumentär om Åsa-Nisse igår. Han var ju med i en av filmerna, tror det var 1958/59. Fortsätt att delge dina minnen Douglas!

Hälsningar Roger.

2010-01-09 @ 12:22:54
Postat av: Tommy Elmqvist

Hej!

Jag spelade i Olas band, och jag vet inte var Douglas har fått sin info. om att Ola tog sitt liv, vad jag vet så avled han tragiskt i en hjärtinfarkt i sitt hem i Sollefteå. Ola hade lite personliga problem, men han var en jättesnäll människa, frid över hans minne.

TE.

2010-04-19 @ 14:59:00
Postat av: Towe W

Jag träffade Ola i Nord Norge 1971 (tror jag det var), och som föregående talare sa så var Ola en mycket trevlig man med en del problem, men han sjöng och spelade piano som en gud. Tack för ordet Towe W

2010-05-27 @ 15:23:07
Postat av: Roger

Hej Towe! Ola Hermanssons uppträdde i ett varuhus här i Piteå i slutet av 60-talet. Och jag minns än hur bra jag tyckte det lät. Synd på en sådan begåvad musikant att så mycket annat "kom i vägen".

Mvh Roger.

2010-05-28 @ 15:07:11
Postat av: Marcus Engelin Engström

Hej! Jag är son till Bo Engström som var trummis i bandet, Jag skulle gärna byta historer med dom som kan berätta om om glansens glada dagar. Skulle bli evigt tacksam om det finns någon som sitter på mer media typ. interjuver inspelningar med mera som man kan få tal del av. Bo själv gick bort efter en tid sjukdom för snart fem år sedan. Kul att höra från idoler man bara har hört på skiva och historievägen. Vänligen Marcus Engelin Engström Stockholm.

Postat av: Susanne

Hej, jag är dotter till Bo Engström i Ola Hermanssons orkester, skulle vara jätteroligt om någon kunde beräta lite mer om deras historia, har själv originalskivan med "vägen hem" men är intresserad av all deras musik och vill gärna köpa fler plattor.

2010-11-20 @ 19:50:55
Postat av: Rolf Johnz Johnsson

Hej, min far hade orkestern Stieg Johnz med Ola Hermansson och Mona Wessman, Ja, så hette bandet..först bara Stieg Johnz orkestern men ändrades sedan till det långa namnet. Hur vet jag det, Jo, jag är son till Stieg Johnz o jag träffade Ola många gånger o Mona Wessman som varje söndag hämtade mig för att med mig till söndagsskolan. Min far spelade också i slutet på 50-talet med RockRagge bl.a på Långsele folkets hus o när de var ute och spelade var RockRagges mamma min barnvakt o lärde mig att leka med pappersdockor.Vi flyttade från Långsele 1965 o strax därefter slog de båda igenom på riktigt, men jag vet att både Ola och Mona räknade "farsan" som var den som starkt bedrog till deras framtida framgångar. Mona träffade jag återigen när hon var på turné bl.a i Götene folkets park.

2011-04-24 @ 09:02:42
Postat av: Catojeanette

Hello admin, nice site you have!

2011-07-01 @ 07:10:35
URL: http://catojeanette.blogmakale.com
Postat av: Anders Hellkvist

Hej!

Jag vill bekräfta Tommy Elmqvists uppgifter.

Ola dog av en hjärtinfakt (39 år) i sitt hem i byn Korvsta, Sollefteå, där han bodde med sin sambo Margaretha Johansson och hennes mamma. Ola är urnsatt på kyrkogården i Sollefteå.

2012-01-05 @ 09:34:26
Postat av: Janne Bullen

Qul med dessa minnen. Stig Jonssons orkester blev
Stieg Johnz (Jonsson gitarristen) Han var den som
drog mig in i musikens värld Jag spelade då
tenorsax . Vi spelade på många vinterkalla Folkets Hus men också på gamla hederliga Långsele Folkets Park.ca 1960-63 Bosse Engström spelade trummor
Ola Hermansons orkester bildades 1963 och bestod i början av Bröderna Hermansson Lars och Ola där Lars spelade trummor. Mats Landin spelade trumpet Jan Burlin tenorsax Uno Hamberg bas och ibland Stieg Johnz gitarr. Alla utom Uno var från Långsele
Lars Hermason ersattes av Bosse Engström på trummor
Tommy Backlund blev gitarrist. Tänk vad det då fanns många duktiga musiker i ollefteåtrakten Bosse Sundberg;Rock-ragge, Eva Österberg; Mona Wessman
Jag började studera 1964 på annan ort och lämnade bandet men inte musiken

Svar: Tack för denna information.
Roger Lindqvist

2012-10-26 @ 23:03:26
Postat av: Kalle Pekkari

Hej... Ska just till att provspela med en trummis i Kalix, Gunnar Jonasson, som en gång i tiden spelat med Ola Hermanssons orkester. Så det kan slumpa sig. Har en tidigare spelpolare från Tornedalen, Rolf Kero, som efter sin flytt till Sollefteå bl a spelat med Rock-Ragge. Vår värld är inte så stor. John Harrys orkester var samtida med Stig Bertils från Junosuando på 70-talet. Jag tro t o m att John Harrys var igång under min speltid (på 80-talet) med Carl-Görans (nuvarande CeGes) från Kiruna. Keep the Music going...

Svar: John Harrys spelade mellan åren 1951-1986.
Roger Lindqvist

2013-11-15 @ 12:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0