Serier

Jag var en riktig seriefantast när jag var barn - det är väl alla ungar? - ja, serierna förföljde mig ända upp i tonåren. Sedan tog böckerna överhanden. Nu idag händer det att jag återigen läser serier. Fast det kanske är mest i nostalgisyfte. Kalle Anka, Fantomen är två exempel på serier som jag "återupptagit". Serieläsandet började i morsans veckotidningar. "Stor-Klas och Lill-Klas" i Hemmets Veckotidning. "Lisa och Sluggo" i Året Runt, där också Kalle Anka fanns. Serieläsandet kom att bli inkörsporten till annan sorts litteratur. Som har berikat livet väldigt enormt. Böcker och litteratur överhuvudtaget är en Guds gåva till mänskligheten. Och någonstans måste allt ta sin början. Varför då inte med serier?


Det var i Hemmets Veckotidning som jag först stiftade bekantskap
med dessa två filurer. Stor-Klas och Lill-Klas.


Lisa och Sluggo, som även fanns i våran lokaltidning, var också
en klar favorit. Lisa fanns i Året Runt.


"The one and only" Kalle Anka! Han fanns i Året Runt, men
naturligtvis hade han sin egen tidning. Varje vecka (torsdagar?)
köpte jag troget Kalle Anka & Co. Kalle var min favorit bland
alla dessa serier.


Kommentarer
Postat av: Nonne

=)Jag läste också Kalle Anka. Ända tills Starlet och andra "Tjejtidningar"kom in i mitt liv.=)Prenumererade på Kalle Anka under många år. Och jag minns att det kändes som "fest"varje vecka, den dagen Kalle "damp ner i brevlådan".Gillade andra serier också. Som tex.Lilla Fridolf och Fantomen. Lite kontraster där då?Minns att pappa "lånade"serietidningarna i bland också.=)/Nonne

2010-01-31 @ 16:47:09
Postat av: Roger

Hej på dig Nonne! Jo, samma här. Min farsa hade en favorit - nämligen Kronblom. Men han kunde också läsa mina 91.an tidningar också. Men det är väl ett bevis på att barnasinnet fortfarande är kvar. Och det om något ska vi vara rädda om.

Hoppas ni har det bra därborta i Yttervik!

Och du - hälsa Thomas!

MVH Roger.

2010-01-31 @ 18:03:41
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger. Jag läser dagligen serier speciellt gillar jag Ernie.

2010-01-31 @ 18:19:35
Postat av: Nonne

Hej kära kusin! Barnasinnet ska man vara rädd om , och det är skönt när man får ha det kvar.=)

Tack vi har det bra!Mycket snö här också!=(Så man är ju inte sysslolös direkt..

Thomas hälsar tillbaka så mycket! Och vi hoppas allt är bra med er också!Hälsa Elisabeth så gott från oss båda!

MVH Nonne&Thomas

2010-01-31 @ 18:43:48
Postat av: Roger

Seriealbum som fanns härhemma: Knasen, Lille Fridolf, 91:an, Åsa-Nisse, Helan och Halvan, Fantomen, Mandrake, Helgonet, Buster, Seriemagasinet, Stålmannen, Stålpojken, Läderlappen, Tarzan, James Bond, Kalle Anka, m.fl.

Seriehälsningar till er alla/Roger.

2010-01-31 @ 20:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0