Storbandstrummis - tror jag visst att jag var

Jo, det har jag varit, en gång för länge sedan. Faktiskt en härlig tid i mitt liv. Spelade, träffade härliga människor och spelkompisar, ja, de var tider de´. Tur att jag har sparat lite minnen från den här tiden i alla fall. Både trumnoter, foton, urklipp av alla de möjliga slag. Nåt som barn och barnbarn en dag får slåss om, när farsan respektive farfar har "lämnat in", och flyttat upp till himlen. Och när jag så väl kommit dit, ja, då blir det att trumma dagarna i ända. Kanhända att jag möter någon gammal spelkompis, som är på humör att spela en liten trudelutt? Mina Ludwig-trummor får jag inte ta med mig, men jag tror säkert att det finns nåt trumset uppställt och klart däruppe. Bara slå sig ner och dra ett trumsolo så det hörs i hela himlen. Och är jag riktigt duktig så når nog ljudet ända ner till jorden också?


Trumnoter från tiden som storbandstrumslagare. Den här låten framförde
Havsbandet i TV-programmet "Musikresan" som sändes i augusti 1974.


Ännu ett notpapper. Som användes i Havsbandet - Love theme från
Lady sings the blues - Kompositör, Michel Legrand.


Vi spelade en blandning av jazz och pop. Här ses Gilbert O Sullivans:
"Too much attention". Arrangerad av Havsbandets ledare Sune Wiklund,
som numera syns då och då i jazzsammanhang med sin kontrabas bl.a.
i televisionen.


Trummisen Roger Lindqvist (dvs jag i egen hög person) bilden är
hämtad ur TV-programmet "Musikresan" från 1974.


Piteå Havsband med vår förste ledare Lars Forsséll. Sune Wiklund
efterträdde Lasse så småningom. Turnérade i Stockholm 1973, i Öst-
tyskland 1974, Jugoslavien 1976. Gjorde ett framträdande i tyska
Rostock inför 80.000 människor. Gjorde direktsänd television i
Jugoslavien samt även ett specialprogram med Havsbandet. Spelade
på nattklubben "Kosmos". Var med om en nattlig jamessesion med en
del tyska musiker. Härligt!!!!!!


Gjorde ett flertal konserter, bl. a. på Christinasalen i Piteå. Var för-
band åt Pugh Rogefeldt och hans kompgrupp Nature. I bandet fanns
Mats Ronander med och även "ABBA-gitarristen Lasse Wellander.
Lasse W. fick jag kontakt med 38 år efter konserten i Piteå. Och när
jag frågade honom om han mindes den där kvällen, så sa han, -"Jovisst
Roger, kommer jag ihåg det där giget. Det var ett förbaskat bra gig".
Lasse spelade gitarr sista åren som Vikingarna spelade. Han turnerade
även med ABBA och fanns med på deras plattor. Likaså gjorde Mats
Ronander.


Kommentarer
Postat av: Roger

En liten rättelse: 38 år skriver jag. Fel! 36 år och inget annat. Angående konserten på Christinasalen i Piteå 1972. Pratade med Lasse Wellander 2008. Alltså: 36 år!

/Roger.

2010-01-26 @ 23:55:25
Postat av: Douglas Söderlind

Trevligt att se dessa unga muiker.Bra skrivet och intresant.Har Piteå nånot StorBand kvar? Vi Örnsköldsviksmusikkår har samarbete med en musikkår uppe i Piteå.Det är vår musikaliska ledare Rasmus som har kontakter med kåren i Piteå.

2010-01-27 @ 09:25:51
Postat av: Roger

Vi hade ett band som kallades för "Piteå Big Band". Där ingick bl.a. trumpetaren Paul Lindberg som spelade i Yngve Forssélls, även tenorsaxofonisten Allan Lundström var med. Ledaren hette Charles Goudin, duktig pianist som jag faktiskt spelat med. Charles var av Belgisk härkomst. Det band som finns idag är Roxy storband. Ett duktigt gäng med sångerskan Birgitta Sjömark i spetsen.

/Roger.

2010-01-27 @ 10:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0