Vid pianot P. Ramel

Povel har alltsedan jag var i 7-8 årsåldern, tillhört en av mina stora musikaliska idoler. Det började för min del med "Johanssons Boogie-Woogie Vals", sen så fortsatte det med baron Ramels alla andra odödliga mästerverk. Min första LP-skiva var med Povel, på skivmärket "Husbondens röst". Det var så mycket Povel, att han blev nästan till en del av mig själv. Hans ekvillibristiska och tungvrickande texter, älskade jag, och gör det än i denna dag. När jag spelar Povels låtar är det samtidigt en stor del av min barndom som jag upplever. Vid sidan av Povel, gillade jag även en annan textfantom: Owe Thörnqvist. Men det är en helt annan historia.


På denna bild, spelar Povel med Sven Olsons trio, på Djurgårdsbrunns
värdshus. Gitarristen och Göteborgaren Sven Olson (1930-2008) och
basisten Sture Åkerberg (1935-1997) ingick också i trion som kompade
Povel. Sture Åkerberg var gift med Monica Zetterlund åren 1974-1983.
Min fars kusin Gösta Eriksson från Hortlax, var proffessionell pianist i
bl. a. Seymour Östervalls orkester på 1950-talet. Gösta spelade också
i sångaren Chris Danes orkester, där bl. a. Povels gitarrist Sven Olson
var en av medlemmarna. /Roger.

-------------------------------------------------------------------------------------
Urklippet hämtat ur Piteå Tidningen den 13 februari 1971.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0