En räkmacka på Mobilstationen i Piteå

1985 tog jag och mina kollegor på Transportcentralen i Öjeby busskort. Vår körlärare, Leif Fång, som var en fin och humoristisk kille, ville ofta att vi skulle öva på stadskörning. Det var speciellt ett område och gata som han ville vi skulle åka på, om och om igen: Kyrkbrogatan/Hamngatan. I den snäva svängen in mot Hamngatan, hände det allt som oftast att alla vi chaufförer hamnade med ena hjulet på trottoaren. Leif kom då med ett förslag som vi anammade.
- Jag vill bli bjuden på en räkmacka på Mobil vareviga gång som respektive chaufför inte klarar av den där svängen!, sa Leif med ett litet illmarigt leende.

Sagt och gjort. Leif visste nog vad han gjorde. För så många smarriga räkmackor hade han nog aldrig tidigare ätit i hela sitt liv. Idag finns inte Mobilstationen kvar. Så  när jag hittade den här annonsen, kunde jag inte annat göra än att le. Tyvärr så finns inte Leif med oss längre, han dog för några år sedan. Men han gjorde ett bra jobb med killarna och tjejerna från Norrbottens Läns Landsting - vi stod där så småningom med varsitt busskort i handen. Så tack Leif för din uthållighet! Hoppas att räkmackorna smakade bra!
/Roger.

Piteå Tidningen den 29 juni 1962.

Kommentarer
Postat av: Sara

Det här är nog det en av de mest intressanta sakerna jag varit med om, men det är så att Leif Fång är(var) min biologiska pappa. Trevligt att läsa att han var omtyckt, då jag var så pass ung då han gick bort att jag knappt minns det.

2010-08-27 @ 13:12:35
URL: http://formoonkeys.blogspot.com
Postat av: Carina Tegelberg

Sitter här och leker,också googlade jag på Leif Fång som var min gudfar.Jätte tråkigt att läsa att Leif inte finns mera.Jag är intresserad av attkomma i kontakt med anhöriga till Leif och få veta mera.Hoppas att du Sara ser detta och tar kontakt med mig.

2010-11-02 @ 16:20:13
Postat av: Sara

Carina! Du kan maila mig på [email protected], vet dock inte vad jag kan säga riktigt då jag bara var 4 då han gick bort. :/

2010-11-02 @ 22:39:30
URL: http://formoonkeys.blogspot.com
Postat av: Carina

Hej Carina!
Min mamma var gift med Leif, hon har nog den mesta infon om honom..hon blev nyfiken på dig oxå, visste inte att Leif var din gudfar..

2012-11-15 @ 23:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0