En sommardag i Piteå - 1970


En bild som togs en solig sommardag - mitt under det efterlängtade
sommarlovet - 1970. Vi befinner oss på Rådhustorget i centrala stan.
Det gamla Rådhuset (det har funnits tre) med anor från 1830-talet,
är det som fortfarande finns kvar. På 1920-talet gjordes en utbygg-
nad där stadesn polisstation fanns inrymd till och med 1965. Rådhus-
et finns t.v. utanför bild. Statyn i mitten minns jag från min barndom.
Den har bytt plats undet årens lopp. Idag tror jag att den står vid ICA
butiken i Öjebyn. Statyn har även ett namn: "Arbetaren". På den här
platsen finns idag en byggnad som bl a har inrymt en tygaffär. Fotot
tog jag med min instamatic kamera, som om den var på bra humör
kunde ta sådana bilder som denna. Var den på sämre humör - ja, då
blev det inga bilder alls.

Bakom instamaticen: Roger Lindqvist 12 år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0