"Natten vi aldrig glömmer!"

"När sanningen kommer fram, kommer Sverige att skakas i sina grundvalar!"

(Hans Holmér vid en av de första presskonferenserna efter mordet)

Vad var det då han egentligen menade? Ja, när han fick den frågan en tid därefter, vägrade han svara på journalistens fråga.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är lördagen den 1 mars 1986. Elisabeth börjar jobba efter en lång tids barnledighet. Själv så är jag hemma med sönerna Andreas och Robert. På televisionen denna morgon väntar programmet "Go´morron Sverige" med programledaren Fredrik Belfrage. Trots att både Andreas och Robert inte direkt har åldern inne för att intressera sig för en tidig lördagsmorron underhållning, sätter jag på TV:n i hopp om att dom i alla fall kanske vill titta på det barnblock bestående av Familjen Flinta som varje lördag brukar dyka upp i rutan. Jag blir en aningen misstänksam, och förstår att nåt allvarligt har hänt, när man meddelar att det ordinarie programmet har utgått och istället kommer ett extra Aktuellt att sändas.

Ingela Agardh presenterar nyheterna denna morgon. Med en gravallvarlig min berättar hon att Sveriges statsminister, Olof Palme, skjutits till döds klockan 23.21 fredagskväll i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan. Olof Palme förs i ilfart till Sabbatsbergs sjukhus tillsammans med hustrun Lisbeth. Klockan sex minuter över midnatt dödsförklaras statsministern. Ett Sverige i djup chock. Själv så satt jag vid TV:n och försökte fökja alla de nyhetsrapporteringar som kom in till Aktuelltstudion.

24 år har nu gått. Än har ingen mördare ställts inför domstol - och kommer nog eller så aldrig att göra. Vem eller vilka var det då som iscensatte statsmimistermordet? Ja, det finns många frågetecken på vägen. Och ju längre  man försöker att tränga in i denna mordhistoria, desto mer förbryllad blir man. Trots omfattande utredningar, så står utredningen på ruta nummer ett i denna dag. Och personligen hyser jag inget hopp om att - i alla fall under min livstid - kunna få möjlighet att uppleva en fällande dom över den/de personer som avrättade Olof Palme på öppen gata - en helt vanlig kväll, i en helt vanlig storstad.

Roger Lindqvist.







1988 utgavs Hans Holmérs historia om mordet på Palme.


Journalisten och författaren Dieter Strand följde Olof Palme hack i häl
under valrörelsen 1979. En intressant och inträngade skildring hur det
kunde se ut "bakom kulisserna". Läsvärt!


Kommentarer
Postat av: Ilone

Hej!

De flesta har säkert ett minne, som har etsats sig fast, av vad man gjorde precis den kvällen när TV och radio meddelade att Palme mördats.

"Trygga Sverige där inget sådant kunde hända".

Jag kommer så väl ihåg den natten, övriga familjen satt uppe och såg något program och jag hade gått och lagt mig. Det var bara någon dag innan systeryster skulle födas och det var varmt och svårt att sova, så jag steg upp och mötte dottern i hallen som sa: "Palme har blivit skjuten!"

Naturligtvis undrade jag: "Men var har det hänt, i vilket land är Palme?"

Aldrig hade vi väl kunnat tänka oss att våran statsminister skulle bli skjuten i Sverige...



Så sant Natten vi aldrig glömmer... den natten då svenska tryggheten så brutalt blev våldtagen...



och tyvärr så får vi nog aldrig svaret Hur och Varför.



Mvh Ilone



2010-07-17 @ 17:50:12
URL: http://vintersaga.wordpress.com
Postat av: Roger

Jag har även ett starkt minne av när senator Robert Kennedy sköts den 5 juni 1968. Jag vet exakt var jag befann mig och även gjorde i samma stund som Arne Thoréns stämma något upphetsad av stundens allvar ljöd ut från radion över skolgården i Hortlax.

2010-07-17 @ 21:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0