Farbror SVEN

Den 7 augusti 2008 publicerades i Piteå Tidningen en artikel som jag skrivit, som handlade om min pappas bror Sven Lindqvist. Samma dag ringer en äldre man, som visade sig vara en gammal arbetskompis till Sven. Han uttryckte sin glädje över den skrivna berättelsen, och sa att han tyckte det var roligt att få minnas tillbaka till den där perioden när de jobbade sida vid sida på Sulfatfabriken i Skuthamn utanför Piteå. Sven jobbade vid SCA i hela 40 år. Och som tack för detta blev han tilldelad den obligatoriska guldklockan i oktober 1978. Sven var en man med ett stort idrottsintresse. Varje gång det vankades sport på TV:n satt han som fastklistrad vid rutan. För att inte tala om när VM och OS gick av stapeln - ja, då var min farbror nästintill icke kontaktbar. I unga år var han fotbollsspelare i Storfors AIK. Detta tillsammans med sina bröder; Ingvar, Gunnar och Artur. Några dagar innan han somnade in för gott - i juni 2004 - skulle det spelas EM i fotboll. När jag påpekade detta, så såg jag hur det liksom "gnistrade" till i hans ögon. Men tyvärr var han alltför svag och bräcklig för att kunna njuta av detta som han älskade nästan mest av allt på jorden. Den 14 juni 2004 lämnade min farbror Sven livet. Sörjd och saknad, av släkt och vänner.


Svens barndomshem i Hortlax.


Den 21 oktober 1950 ingick Sven äktenskap med Elma Lidman från
Svensbyn.


Sven på Sulfatfabriken 1952. På baksidan av fotot står följande: "Gam-
la Sulfatspåret". Sven påbörjde alltså sin anställning 1938 - vid 19 års-
ålder.


I den mittersta raden som 4:e man från vänster står Sven Lindqvist
från Storfors. Sven kom alltså att jobba vid fabriken 1938-1978.


På Bergsviksbron över Piteälven ses Svens fru Elma sittande på maken
Svens motorcykel. Sven tog körkort för bil 1963.


Elma och Sven var gifta från 1950 fram till Elmas död 1993.


Sven på utflykt med sin motorcykel. Årtal okänt.


Sven med sin Elma vid hennes 60-årsdag 1977.


Sven får en guldklocka efter 40-års anställning vid SCA i Munksund.
Sven 2:a man från höger.


Sven tillsammans med min far John den 19 februari 1997, på min
pappas 74:de födelsedag.


Sven tyckte mycket om musik, och han tog sig även en "sväng om"
när andan föll på.


Sven på sitt jobb. Till vänster syns arbetskamraten Otto Maly -
som han brukade umgås med.


Sven Lindqvist 1963.


Sven Lindqvist, f. 3 oktober 1919 - d. 14 juni 2004.


Elma Lindqvist, f. 1 september 1917 - d. 2 oktober 1993.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0