Jörgen Edman överraskar den blivande bruden i Piteå

EN MÖHIPPA MED - STORA CHOCKEN -

Onsdag kväll kl. 20:00. Möhippan drar in på Statt i Piteå. Kidnappade Ulla-Kajs Persson, 25 år, förs med förbundna ögon in till bordet av ett 20-tal arbetskamrater. Hela kvällen har hon pratat om sin stora idol - Jörgen Edman .....
Och när ögonbindeln rycks av, gissa vem som står där?


....ögonbindeln rycks av - och hela salen exploderar i skrattsalvor och
fotoblixtar. Där står han, den stora idolen. Jörgen Edman.


För en tid sedan fick personalen på Piteå lasarett, avdelning åtta, en fix idé. De började planera inför Ulla-Kajsas möhippa och eftersom hon avgudar sångaren Jörgen Edman, så.....
-Ja, jag ringde till Jörgens skivbolag och lade fram våra planer, berättar Kristina Berglind.

Jörgen nappade
Och Jörgen han nappade. Han har spelningar inbokade med sitt dansband Polarna i veckan och skulle alltså till Norrbotten. Möhippan kom visserligen en dag före ordinarie program, men tjejerna lovade stå för flygbiljetten från Stockholm. Onsdagkväll står han alltså där, på Statt i Piteå.
-Jag vet inte vad jag ska göra. Mest bara finnas till antar jag, säger han till PT med en axelryckning.

Förbundna ögon
I matsalen sitter intet ont anande Ulla-Kajsa Persson med ett tjog beredda fotoblixtar riktade mot sina förbundna ögon. Jörgen Edman placeras intill. Ulla-Kajsa får gissa vem som håller hennes hand och efter fyra-fem gissningar säger hon mera på kul: "Det är väl den där Jörgen, förstås".
Bindeln rycks av - och bruden tror inte sina ögon. Hela salen exploderar i skrattanfall, fotoblixtar, ännu mera skrattanfall och ännu mera fotoblixtar.

Inte riktigt kloka
Och bruden har fortfarande svårt att fatta att det är riktigt, riktigt sant.
-Dom är inte kloka, säger bruden och blickar ut över sina välmående arbetskamrater.

Aldrig upplevt något liknande
Jörgen Edman då - 38-årig söderkis, boende i Nacka, 20 år i showbranschen, AIK:are, vokalist i dansbandet Polarna sedan 12 år, född 18 mars (samma dag som Stenmark), mycket idrottsintresserad med mera - vad tycker han om det här?
-Kul, jag har aldrig varit med om något liknande. Men eftersom jag lika hade spelningar häruppe i veckan gick det bra att ställa upp. Jag har inte tänkt uppträda, det enda direktiv jag fått är att "finnas till".

Fotnot: Första maj är bröllopet inplanerat. Då ska Ulla-Kajsa Persson svara ja till Björn Olofsson. Månne dimper det ned ett telegram även från en AIK-frälst söderkis från Nacka?



Text: Jan Westerberg. Foto: Hans G. Pettersson.

Piteå Tidningen den 8 april 1982.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0