Konsum i Degeränget

Långt innan alla dessa kolosser till matvarukedjor kom till,  fanns en liten närbutik i varje by. I Hortlax fanns Lundmans (finns fortfarande kvar) och i det s.k. "Övremarken el. "Övermarken" fanns Stenbergs speceriaffär. Inte långt från Hortlax - på väg mot Piteå - fanns Degeränget. Även där fanns en matvaruaffär, Konsum. En kusin till min mor, Anna-Lisa Stenmark (1915-1998) jobbade i denna butik ett antal år. Från min tid ute på Furunäsets sjukhus, minns jag att Anna-Lisa jobbade i den kafeteria som kallades för "Kaffestugan". I samma byggnad fanns också ett "mini"-Konsum. Hittade en bild - årtal okänt - i mitt arkiv. Där syns Anna-Lisa med en arbetskamrat - Gunvor -. Anna-Lisa hade sitt föräldrahem i Maran i Hortlax, och hette Grahn som ogift.


Anna-Lisa Stenmark f. Grahn (1915-1998) stående till höger.
Till vänster syns hennes arbetskamrat Gunvor, som jag tyvärr
inte har något efternamn på. Bilden visar alltså det Konsum som
en gång fanns i Degeränget, Piteå.
------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer
Postat av: PIP

Du som gillar dansband! Ta en sväng förbi Karlskoga den 28/7 - 31/7 och se Arvingarna, Black Jack, The Refreshment, Torgny Melin mf!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0