60-talet - en tid att minnas

Vi har väl alla ett sorts förhållande till de gamla kära popbanden från 1960-talets decennium. Åtminstone de som växte upp under "popbandseran". Håll med om att det är en aning speciellt när man hör de gamla popklassikerna från förr. Men i stort sett allt som kom att rymmas under detta händelserika årtionde, har satt sina spår i folksjälen. Kommer ni ihåg: Tio-i-topp, Kvällstoppen, Klas Burling, Kersti Adams-Ray, C-G Hammarlund, Carl-Eiwar, Svensktoppen, Radio Nord, Radio Syd, Svenne Hedlund, Tommy Blom, Lill-Babs, Ola & Janglers, Hylands hörna, Elvis i Las Vegas, Marilyn Monroe, John F. Kennedy, Tages,  Hep Stars, The Shanes, Spotnicks, Amapola, Wedding, Carnaby Street, Mary Hopkins, Carl-Gustaf Lindstedt, Sveriges Bilradio, Det ska vi fira, Beatles, Bild-Journalen, Olle Björklund, Curry Melin, Hasse å Tage, Saltkråkan, Villervalle i Söderhavet, Pippi Långstrump, Myggjagare, Brylcrem, Eddie Constantine, Kullamannen, Kråkguldet, Bombi Bitt & Jag, Pekka Langer, Mosebacke Monarki, Helmer Bryds, Moltas, Beppe Wolgers, Dick van Dyke show, Merry, Perry Mason, Ett fall för John Drake, Halsduken, Estrad, Lars Ekborg, Sven-Ingvars, Cool Candys, Honken Holmqvist, Strimma, Sterner, Bert-Ola Nordlander, Arne Strömberg, Martin Ljung och Ester, Povel Ramel, Ta av dig skorna, Jimi Hendrix, The Ventures, Cliff Richard och The Shadows, Carlsson på taket, Tom Trana, Rolling Stones, Hippies, Martin Luther King, Skotten i Dallas, Bobby Kennedy, Apollo 11, Neil Armstrong, Buzz Aldrin, Woodstock-festivalen, Träd Gräs och Stenar, Fläsket Brinner, Samla Mammas Manna, Nationalteatern, Hemsöborna, Åke Ortmark, Herbert Söderström, Lars Orup, Sven Lindahl, Evonne Winblad, Leo Ranalett, Högertrafik, Olof Palme, Erlander, Yngve Holmberg, Mats Olin, Jag tror på sommaren, Sten Nilsson, Dt börjar verka kärlek banne mig, Carl Jularbo, Robban Broberg, Åke Grönberg, Nils Poppe, De tre O:na, Lill Lindfors & Svante Thuresson, Nygammal vals, Siw Malmkvist, Mamma är lik sin mamma, Min första cykel, Min första skoldag och mycket mycket mer.................................

Kommentarer
Postat av: valle

Ja, jag kommer ihåg. När jag såg namnet Eddie Constantine kom jag att tänka på Rockfolket som på 70-talet sjöng "Eddie Constantine man längtar bort nån gång" som parafras på Lena Anderssons "Är det konstigt att man längtar bort nång gång?"

2010-03-31 @ 16:54:45
Postat av: Roger

Gamle Eddie förekom flitigt på filmduken under 60-talet. Jag vill minnas att han var verksam i Frankrike och gjorde en hel drös med filmer. Eddie föddes 1917 och avled 1993.

2010-03-31 @ 18:11:56
Postat av: uffe

Mer och mer och mer och mer nostalgi,

jag får läsa namnen i omgångar

för att dra ut på minnerna.

Glad Påsk dig och Bettan.



Uffe o Vanja

2010-03-31 @ 19:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0