Åke Lindkvists begravning

Igår klockan 13:00 tog vi farväl av vår farbror och morbror Åke i Skogskapellet i Hortlax. Vi som samlats var Åkes syskonbarn med respektive. Begravningsakten i Skogskapellet sköttes av Kenneth Sandström vars mor Gun var ett av Åkes syskonbarn. Det hela omramades av värdighet, mycket ljus och värme. En fin avslutning på Åkes 85-åriga liv alltså.


Innan akten påbörjades i Skogskapellet i Hortlax hann vi med en liten
pratstund i foajén. Fr. v. Rolf Öqvist, Britta Engman, Christina Hedström
och Ann-Christine Lundmark.


Fr. v. Karin Lundgren, Birgit Lindkvist och Gun-Britt Öqvist. Karin och
Gun-Britt är mina kusiner. Birgit är gift med min kusin Gösta.


-"Åke var en person som var nöjd med sin tillvaro. Han gick genom
livet utan att göra något större väsen". Så sa pastor Kenneth Sandström
i det tal som han höll över våran farbror och morbror Åke Lindkvist.


Far och dotter, Kenneth Sandström och Therese Lundgren, bjöd på
skön sång och musik under begravningsakten.


På väg till den sista vilan - "Åke - vi lyser frid över ditt minne".


Och när akten var över, och kyrkklockornas ljud tonat ut, så gick vi
alla därifrån med varsitt personliga minne av vår omtyckte farbror och
morbror Åke Valdemar Lindkvist. Fotot på kistan visar Åke som han såg
ut mitt i livet........Farväl då Åke, det var ett nöje att få känna dig. Du var
en stor del av min barndom........


Efter stunden i Skogskapellet begav vi oss samtliga till Furulunds-
gården där vi bjöds på kaffe, smörgås och tårta. De två öppna
händerna finns att beskåda i Furulundsgården i Bergsviken.


Återigen fick vi avnjuta Kenneth och Therese i ett par sångnummer.


Samlade på rad: fr. v. Henning, Gun, Britta, Lennart, Ann-Christine,
Roland och Gerd.


Kjell och Christina Hedström och Gun-Britt Öqvist.


Pastor Kenneth Sandströms mor och far: Henning och Gun.
Guns pappa Ingvar, var äldst av de tio barnen som en gång fanns
i syskonskaran Lindkvist.

Kusinen Roland Lundmark har varit vänlig att skicka mig ett antal bilder - som kommer härnere - från gårdagen. Tack Rolle!


Kusinerna Britta Engman och Christina Hedström. Deras mammor,
Elsa och Sigrid var syskon, och bar en gång efternamnet Lindqvist.


Karin Lundgren och Gun-Britt Öqvist. Elsa hette Karins mamma,
Artur hette Gun-Britts pappa. Båda med efternamnet Lindqvist.


Fr.v. Karin och Teddy Lundgren. Samt Birgit och Gösta Lindkvist.
Gösta var en gång trummis, och spelade i bl a "Alf Johnnys". När
jag var 12-13 år hade jag Göstas trummor - av märket "Trixon -
till låns under en lång tid.


Kenneths dotter Therese samt syster Carola vid gårdagens minnes-
stund över Åke.


Rolf Öqvist gift med min kusin Gun-Britt, samt en herre vid namn
Roger Lindqvist t.h.


Alla är vi kusiner, och komna ur samma släktträd. Fr. v. Christina
Hedström, dotter till Sigrid f. Lindqvist, Gun-Britt Öqvist, dotter till
Artur Lindqvist, Britta Engman och Karin Lundgren, döttrar till Elsa
f. Lindqvist, Gerd Lindquist, dotter till John Lindqvist, Rigmor Granström,
dotter till Erik Lindqvist, Roger Lindqvist, son till John Lindqvist, Gösta
Lindkvist, son till Erik Lindkvist, Gun Sandström, dotter till Ingvar Lindkvist
och Roland Lundmark, son till Elsa f. Lindqvist.


Åke som jag minns honom, som en snäll och go´farbror med ett varmt
och innerligt leende. Året var 1963 och jag och mina föräldrar var på
besök hos Åke och hans dåvarande fästmö Dagmar på Bryggargatan i
centrala Piteå......


47-år senare blev Åke lagd till den sista vilan i hembygdens jord.
Inte så långt från graven ligger bröderna Sven, John och Gunnar samt
även föräldrarna Amandus och Hanna Lindqvist.

Bilder: Roger Lindqvist / Roland Lundmark.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0