"Att angöra en brygga"

Hasse & Tage skrev manus till denna svenska filmklassiker från 1965. Regisserade gjorde Tage Danielsson. Filmen hade sin svenska premiär juldagen 1965 på Röda Kvarn i Stockholm. Filmens musik komponerades av Lars Färnlöf.

En sann klassiker. Som jag sett vid flera tillfällen under årens lopp. Underbara scener med Lars Ekborg, Birgitta Andersson och Hatte Furuhagen, ombord på den båt som olyckligtvis aldrig kommer i hamn. Väntande i den röda stuga på ön, finns Gösta Ekman, Katie Rolfsen och Monica Zetterlund. Även Hasse Alfredssons minnesvärda tolkning av kufen "Garbo" tål att nämnas. Svensk film när den är som allra bäst!




Gösta Ekman berättar: "Det tog många år innan jag kunde äta kräftor
igen".


Monica Zetterlund försöker förföra gubben Garbo. Spelad av Hans
Alfredsson.


Kräftfesten ute på sommarön, slutar inte precis som dessa två -
Birgitta Andersson och Lars Ekborg - har tänkt sig.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilderna ur: HASSE & TAGE - Svenska Ord & Co - Saga & Sanning".


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej! Jag lånar bilden på Monica och Hasse, jag länkar till dig och hoppas det är ok.

2011-03-08 @ 13:32:18
URL: http://thevelvetpond.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0