En tabubelagd sjukdom

-"Hur mår du?", eller, "Hur är läget?", så brukar vi fråga varandra när vi möts på stan eller i kassakön. Svaret blir för det mesta att man mår bra. Men tänk om vi en dag får svaret att vederbörande inte alls mår så där toppen som vi kanske förväntar oss. Då kanske vi inte riktigt vet hur vi skall bemöta personen ifråga. Men så länge vi talar om att ha ont i armen, benet, ryggen, osv går det väl an. Men hemska tanke om vi som medmänniskor får veta att sanningen är betydligt allvarligare än så. Kanhända att det onda varken sitter i arm, ben eller rygg, utan istället i själen. Hur bemöter vi det som medmänniskor? Ja, jag bara frågar?

Klockan 20:00 sänder TV-2 en dokumentär av filmaren Maud Nycander, som under lång tid följt ett antal patienter på en psykiatrisk klinik i Stockholm. Jag skall i alla fall se den, tillsammans med Elisabeth. Ont i själen - vad är det för skamligt med det då?


Kommentarer
Postat av: Douglas Sööderlind

Hej Roger!

På tal om att fråga "hur mår du" så hände det mej För ett par år sedan.

Träffade en jobbar kompis till mej inne på banken här i Ö-Vik,som vanligt frågade jag som man oftas gör-"hur har du det nu för tiden och hur mår du?

Frågade jag hurtigt och glatt.

Kompisen satte sig ner på en stol och börja gråta han sa -" Min fru dog i natt så jag mår inte så bra som du kanske du förstår"

Det var ett svar som jag inte hade väntat mej.

Sédan den dagen låvade jag mej själv att aldrig ställa den frågan till någon.

(som en artighetsfråga).

2010-03-22 @ 08:16:24
Postat av: Ilone

Ett intressant och lärorikt program...

Ja... om man frågar hur någon mår bör man ha tid och ork att lyssna på svaret. Det som behövs är ju oftast att någon lyssnar

Oftast är det som sagt bara en artighetsfras och den som frågar blir märkbart besvärad om den får till svar något annat än "bara bra"

2010-03-22 @ 23:24:31
Postat av: Lars-Gunnar Åström

Det finns ingen skam i detta. Om man har ont i själen eller Epilepsi till ex. så är det dina egna förutfattade meningar som gäller. Det kanske tar emot att säga det men om en människa frågar, hur mår du? "Jag mår inte bra i själen" är väl vad man säger eller kan det få oanade konsekvenser i en by där alla känner alla?"



Lars-Gunnar

2010-06-23 @ 02:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0