"Jag vill ha en egen måne......."

Det var genom LP:n "Undringar" från 1972 som jag för första gången lärde känna Ted Gärdestad. På plattan fanns klassikern "Jag vill ha en egen måne", en låt som talade sitt klara tydliga språk, till alla tonåringar som nån gång upplevt obesvarad och olycklig kärlek. Ted och hans bror, Kenneth, satte ord på de där känslorna som varje finnig tonårs grabb känt, och inte bara grabbar, den talade på exakt samma språk till tjejerna också. Som dansmusiker har jag genom åren spelat många av Teds och Kenneths odödliga låtar. Mitt i sommarvärmen, den 22 juni 1997, nås vi av det fasansfulla beskedet att Ted inte fanns mer. Han hade förkortat sin pina genom att helt enkelt ta sitt eget liv. Ted är borta, men som tur är så finns musiken kvar, och det ska vi vara tacksamma för.



De kom som på ett glittrande pärlband. Alla de där välkända låtarna
som Ted och hans brorsa gav oss:

JAG VILL HA EN EGEN MÅNE - 1972

JAG VILL FÅNGA EN ÄNGEL - 1972

OH, VILKEN DAG - 1973

SOL, VIND OCH VATTEN - 1973

EIFFELTORNET - 1974

ROCKIN´N REELIN´- 1975

ANGELA - 1976

SATELLIT - 1979

LÅT KÄRLEKEN SLÅ ROT - 1981

HIMLEN ÄR OSKYLDIGT BLÅ - 1993

FÖR KÄRLEKENS SKULL - 1993


Kommentarer
Postat av: Douglas Söderlind

Hej Roger.

24 juli 1997 var en svart dag för oss musiker(och alla andra).Jag har också spelat hans låtar många många gånger.Så här i efterhand undra jag vad det va som han grubblade på.

Keepp Swinging

2010-03-09 @ 20:28:53
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Roger

Teds död var en stor förlust för oss alla som gillade hans musik. Har läst den bok som Kenneth Gärdestad skrivit om sin brorsa. Och där framkommer en väldigt sorglig bild av människan Ted Gärdestad. Han psykiska sjukdom drev honom in i döden. En sjukdom som han kämpade med i många år.

2010-03-09 @ 22:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0