Jonas och Augusta Jonsson


Jonas Jonsson född den 21 april 1865 i Stor-Kåge död den 17 januari 1938. Gift den
23 mars 1889 med .........

....Maria Augusta Nordling född den 24 mars 1864 i Öjebyn död
den 3 maj 1930. Jonas och Augusta var min mormor Bedas för-
äldrar.


Jonas Jonsson blev så småningom mjölnare och kvarnägare
bl a i Svensbyn och Lundfors. Hans arbete innebar att familjen
ibland fick flytta på sig. När min mormor föddes den 20 maj
1895 bodde familjen Jonsson i Nyfors i Älvsby församling. Jonas
och Augusta bodde även i Storfors ett tag, innan flyttlasset gick
till Bodsjön i Svensbyn. Jonas härstammade på sin pappas sida
från den tyska släkten Reismann/Wiehweg från Oberblauentahl,
Eibenstock i Sachsen.



Piteå Tidningen december 1976.


Jonas på ålderns höst. Efter hustruns död i maj 1930, övertog yngste
sonen Gideon hemmet i Svensbyn. Jonas bodde kvar i en liten stuga på
tomten. Efter ett besök hos sonen Karl i Mellanboda den 17 januari 1938
drabbades han av ett slaganfall som slutade med döden. Jonas blev 72
år gammal.





Kommentarer
Postat av: Lars Jonsson

Sökte information om min farfar Mjölnaren Jonas Jonsson och ramlar in på din blogg där jag verkligen blev överraskad av att hitta det jag sökte. Jag har fått mig berättad att jag skulle ha ryskt ursprung men det var tydligen fel. Har många minnen från din morfar och mormor från deras tid i Blåsmark. Kan berätta att du redan som liten visade dig vara taktfast så fort musik spelades. Verkligen intressant att ta del av din släktforsknind.

M.v.h.

2010-03-20 @ 15:12:23
Postat av: Roger

Hej Lars! Som du ser så kommer vi båda ur den tyska släkten Reissmann. Verkligen oväntat när jag först tog del av informationen. Min mor har berättat en del om sin morfar Jonas, som hon tyckte väldigt mycket om. Hon var endast nio år när han plötsligt dog den där januaridagen 1938.

/Roger.

2010-03-21 @ 02:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0