Vårbilder från Hortlax mars 2010

Våren, ja, denna för mig efterlängtade tid på året. Fast om än våren är efterlängtad, så är sommaren "min" årstid, det mest ultimata på hela året.


En skön promenad så här i "vårtider". Färden går bredvid Hortlax-
vägen, i färdriktning mot byns centrum.


Solen lyser i den gnistrande vita snön som ligger i stora drivor
längs vägkanten.


I byns centrum ligger den välkända ICA-butiken. "Lundmans"
grundades redan 1906 av Axel Lundman. Senare tog barnen över
och drev den vidare tills deras barn tog över. Idag drivs butiken av
Micke och Emilia, som inte har något alls släktskap med de forna
ägarna.


På väg hem igen. På samma tomt där det röda uthuset står, låg en
gång min fars föräldrahem.


Till höger om Hortlaxvägen fanns ett "mjölkbord" där bönderna runt
omkring ställde sina mjölkhämtare. Mjölkbordet hade även en annan
funktion, nämligen den att jag och mina kompisar satt där och umgicks
medan bilarna passerade förbi på den då grusbelagda vägen.


Hemma på "mammas gata". På den del av byn som i folkmun kallas
för "Övremarken", men som egentligen heter "Övermarken".


De stora snöhögarna - vårt eget Himalya - möter oss när vi kommer
hem.


Upp på uthustaket för att skotta bort de tunga massorna som tynger.


Och där nedanför springer våran katt Sessan förbi.


Från min upphöjda plats på uthustaket bjuds jag på denna vy.


Och längst därborta - syns den vackra Hortlaxkyrkan sträcka upp
sin spira mot den blå himlen. När det mäktiga ljudet av kyrkklockornas
klang hörs ut över nejden, och manar till samling, då kommer jag jämt
att tänka på min pappa, som tidiga vårar satt ute med sin trogna följe-
slagare d.v.s. kaffetermosen. Och varje gång klockorna slog, så berät-
tade han hur vackert han tyckte det var.


Så ett bildbevis på att undertecknad faktiskt arbetade ganska så
hårt med snön denna dag. OBS! Svettdropparna på pannan!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0