- En skogspromenad -

Medan alla ännu sover
går jag sakta ut i den tidiga
morgonen
Stilla vandrar jag genom den
alltid evigt gröna tallskogen
Härinne, slingrar sig stigarna
om vartannat
I min barndom hördes glada
skratt här om somrarna
Skogen var full av grönska
och lekande barn
i det skogsrike
som doftade så rikt av kåda
I mitt alltid så sköna barndoms-
sommarland

En vind smeker de stora tall-
kronorna, som sakta, värdigt
och fridfullt böjer sina huvuden,
så majestätiskt och vackert
Jag står och förundras över
skönheten i allt som jag ser,
som finns mig så nära,
en rikedom, en ovärderlig skatt
att ta vara på,
i mitt lilla paradis här på jorden

ROGER LINDQVIST


"En vind smeker de stora tallkronrna, som sakta, värdigt och fridfullt
böjer sina huvuden så majestätiskt och vackert......."

---------Foto: Roger Lindqvist-------------------------------------------------

/Dikten publicerad den 17 juli 2004 i Piteå Tidningen/


Kommentarer
Postat av: Roger

Ja, här skriver man en dikt som bl a handlar om tallar, och så illustreras det hela med en bild på några granar istället. Men det är smällar man får ta!

/Roger.

2010-05-11 @ 16:23:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0