Adjö, Brita Borg!

Brita Borg har avlidit. Hon var född i Stockholm 1926 och gjorde sig så småningom ett namn inom svensk showbusiness. Hon medverkade i otaliga revyer bl a med Povel Ramel, Martin Ljung m fl. Under 1970-talet flyttade hon upp till Arvidsjaur. Och det hände ibland att man såg fru Borg när hon besökte lasarettet i Piteå. En av hennes stora hits var svensktoppssuccén "Ljuva 60-tal", en låt vars upphovsmän var Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Stikkan Andersson.


Brita Borg (1926-2010)


Mellan juni-oktober 1969, låg Brita Borg på Svensktoppen
med "Ljuva 60-tal". En skivsuccé signerad; Benny Andersson,
Björn Ulvaeus och Stikkan Andersson.
 
Den övre bilden är hämtad från www.norran.se




Kommentarer
Postat av: Kaj

Ännu en artist ur det gamla gardet som gått bort, tråkigt. Brita Borg hade en härlig mörk röst och tål att jämföras med Zarah Leander.

Mina personliga Borg-favoriter är "Du är min tekopp" och "Utsikt från en bro".

2010-05-06 @ 10:01:16
Postat av: Roger

Hej Kaj! Instämmer helt fullt i att "Utsikt från en bro" (med text av Karl-Gerhard) är i mina ögon kanske en av Britas bättre låtar. En annan som jag osökt jämt tänkt på när jag sett Brita, är ju slagdängan från 1969; "Ljuva 60-tal". En liten textrad har fastnat i mitt huvud: "Man for till månen i stora rör av plåt, ja, tänk ändå så man bar sig åt......" Fritt översatt!

Mvh Roger.

2010-05-06 @ 11:44:41
Postat av: Anonym

Jag har misslyckats med att hitta Karl-Gerhars text till"Utsikt från en bro". Jag har fragmentariska minnen av den, men skulle gärna se hela texten. Om någon har den eller vet var den går att hitta, maila den gärna till mig. [email protected] Tack på förhand

Ansi Andersson

2010-07-18 @ 17:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0