Fotosafari - tisdagen den 4 maj 2010

Visst är det skönt med värme och sol? Ja, jag njuter i fulla drag när naturen sakta men säkert just nu håller på att byta sin klädnad. Idag har vi haft en underbart vacker vårdag. Så pass vacker och härlig, att jag inte kunde låta bli att åka en sväng med min kamera. Och det jag mötte, och fick se, fick mitt hjärta att slå betydligt fortare. Det är ett sådant fantastiskt skådespel som naturen bjuder oss på. I skiftningen mellan vinter och vår, när "vinterkostymen" skall bytas ut mot den betydligt luftigare och fräschare sommardräkten, det är då det förunderliga sker. Mitt framför våra ögon. Att stanna upp, för att lyssna, för att se, hur omgivningen sakta förvandlas, är en ynnest att kunna vara delaktig i. Resultatet av min fotosafariexpedition, ser ut som följer:

Tisdagen den 4 maj - anno 2010.

Fotosafarin påbörjas i Blåsmark. Invid vägen finns en plats som jag
döpt till "Hästarnas dal". På somrarna finns ett stort antal hästar på
grönbete. En vacker syn.


I samma by, finns Stensjökullen där min farmor Hanna föddes 1888.
Fadern Erik Anton Eriksson f.1846 d.1916 (dagen före sin 70-årsdag)
Modern Maria Lovisa f. Svedberg i Lillpite f.1850-1924). Två av farmors
syskon, Hulda och Viktor emigrerade till Nord-Amerika 1904 resp. 1910,
för att söka sig en bättre framtid. Lillebror Karl Viktor försvann spårlöst
någonstans i sina drömmars land. Hulda levde med maken Frans i Minn-
eapolis. Sommaren 1935 åkte Hulda över till kusinen Alma i Dome Creek
i British Columbia, Canada. Där avled hon den 11 juli, 59 år gammal.


Just här, fanns en gång det Erikssonska hemmet. Här föddes min
farmor den 6 mars 1888. Efter faderns död, så övertog sonen Algot
huset.


På bilden som togs i juli 1956 då Algot Eriksson fyllde 70 år, syns
farmors föräldrahem i bakgrunden. Fr. v. ses farmor Hanna och farfar
Amandus. Vidare finns även lillebror Ernst Eriksson med hustrun Svea.
Algot Eriksson (1886-1963) övertog fädernegården där modern Maria
Lovisa bodde fram till sin död 1924.


Tillbaks mot Blåsmark upptäckte jag denna vackra vy. Som jag
inte kunde låta bli att föreviga.


Förtrollande vackert. Bahamas? Provence? Klippiga Bergen?
Franska Rivieran? Hawaii? Svar: Blåsmark!!!!


Och precis när jag står där, kommer detta fantastiska ekipage rullande
efter Kallforsvägen. Det är Lars-Olof Lundgren med sina Nordsvenska
hästkrafter. Lars-Olof som f.ö. är kusin till min mamma, bor på Lill-
berget i byn, i en gård som funnits i släktens ägo sedan 1700-talet.


Efter den väg som förbinder byarna Blåsmark och Svensbyn gör vi
ett uppehåll. Den här vägen leder ner till min mammas föräldrahem.
Området som i folkmun kallas för "Norrimyran" besökte vi mycket
när jag var barn. Det gamla huset inköptes 1924 av min morfar och
familjen Lundgren bodde där fram till cirka 1954/55.


Bredvid Gårdsmyrvägen, ligger den plats där min morfar hade en
liten stuga. "Morfars villa", brukade vi kalla den. Och den innehöll
bl a vissa saker som morfar Sanfrid behövde. Under årens lopp
blev huset ett slags förråd. På min morbrors initiativ, brändes den
så småningom upp.


När morfar köpt stugan och flyttade den tvärs över vägen, blev resul-
tatet denna lilla artikel i Piteå Tidningen.


Lite längre fram efter samma väg, ligger detta hus. Här bodde en gång
Tycko Jonsson med familj. Tycko var min mormor Bedas bror. Han
föddes 1893 och avled 1959. Tyckos hustru Astrid, var min morfars
syster. Hon föddes 1905 och avled 1982. Familjen Jonsson flyttade
till Vittjärv i Boden med hela sin familj. Tyckos far var mjölnaren Jonas
Jonsson. Modern hette Maria Augusta f. Nordling i Öjebyn.


Tycko Valdemar Jonsson, f. 28 april 1893 d. 8 oktober 1959.
Hustrun, Astrid Lovisa f. Lundgren 24 juni 1905 d. 2 september
1982.


Du vackra landskap. Man blir nästintill euforisk.


Två duktiga simmare, på utflykt genom Svensbyns vattendrag.


Den varma solen gjorde dagen helt underbar.


Svensbyn idag vid lunchtid.


"Alla vägar bär till Rom", brukade min morfar ofta säga. Och visst,
det är så sant. Men vissa av vägarna leder även till ställen som
Blåsmark och Svensbyn också.

----------FOTO: ROGER LINDQVIST-----------------------------------------





Kommentarer
Postat av: Lars

Vilka härliga bilder från min barndoms trakter.

M.v.h.

2010-05-05 @ 08:15:04
Postat av: Roger

Det är en härlig och vacker hembygd som vi har.

/Roger.

2010-05-05 @ 11:44:06
Postat av: Robert swedberg

Intressant att se hur vi är släkt på långväga sätt.
har bilder på en del av samtida kanske vi kan samman jämka en del av dessa någon gång

Svar: Låter intressant!
Roger Lindqvist

2013-09-17 @ 23:42:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0