Bagarstuga med många minnen

Inte så långt från oss står en röd liten stuga. Den har använts som bagarstuga så länge jag kan minnas av traktens husmödrar. Idag används den inte lika mycket som i forna tider. Då jag växte upp, under 60-talet, brukade bl. a. mina fastrar, Essy och Emmy, använda den då och då. Essy var gift med pappas brorsa Erik, och bodde nästan bara ett stenkast från oss. Exempelvis på somrarna när det var bakdags, skulle alla nödvändiga attiraljer vara med så att skulle flyta. Ved skulle finnas för att elda den ugn som brödet skulle gräddas i. På långt håll kunde man se när det var dags. Cyklarna stod lutade mot den röda träväggen, och den obligatoriska kärran var fastsatt bak på cykeln. Om man hade riktigt, riktigt tur, så kunde fastrarna Essy och Emmy vinka in mig i stugan. Det innebar naturligtvis att man blev serverad nygräddat mjukbröd. När faster Essy gräddat mitt bröd klart, lindade hon in det i ett papper. Så sa hon till mig att skynda sig hem till mamma, för att äta exempelvis saltströmming och det ljuvliga mjukbrödet till. Och detta var vad jag gjorde. Varje gång som jag passerar den röda lilla stugan, kan jag för mitt inre se min faster Essy stå där på bron med ett slags huckle på sitt huvud. Jag kan också erinra mig den känsla som infann sig när hon gav brödet till mig. Ja, jag kan faktiskt också känna doften av nybakat mjukbröd, och höra det välbekanta knastert från den björkved som brann inne i bakugnen.

Elisabeth och en vännina använde sig också av bagarstugan när våra barn var små. Då var det storbak som gällde, alltför att tillfredsställa de många hungriga munnar som satt runt vårt köksbord härhemma. Idag används den också. Jag blev faktiskt glad när jag under en promenad för ett tag sedan såg den välbekanta röken återigen stiga upp ur den gamla skorstenen. Ett bevis på att den ännu fyller sin funktion.


Den gamla röda bagarstugan står där den alltid har stått på Inimarks-
vägen i Hortlax. På bron brukade min faster Essy stå under mina barn-
domssomrar för att vinka in mig. Väl inne i stugan gjorde hon ett spec-
iellt bröd till mig. Sedan var det att skynda sig hem till mamma för
saltströmming och mandelpotatis.


Erik och Essy Lindkvist på besök hos Elma och Sven Lindkvist. Erik
och Sven var bröder. Erik var född 1912 och Sven 1919.

Kommentarer
Postat av: Ilone

Varmt tunnbröd med smör som smälter... himmelskt gott!

2010-11-15 @ 18:10:05
Postat av: Roger

Jag gjorde många x-tra turer förbi bagarstugan i hopp om att mina fastrar skulle se mig. Och tänk det gjorde dom! Proceduren upprepades gång efter annan. Mycket goda måltider blev det. Så tack till er båda däruppe i himlen, framförallt till ESSY.....för att du förgyllde min barndom.

Jag skall aldrig glömma det.



2010-11-15 @ 23:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0