En snötyngd morgon

Tidigt i morse hörde jag det välbekanta ljudet av en traktor. Det var den beställda snösvängen som kom. Andreas och Davids firma; Hortlax Maskinstation har i och med vinterns ankomst en hel del att göra. Eftersom min rygg inte längre tål alltför stora påfrestningar, så är det skönt att få uppskottat på tomten. Men en promenad har vi gjort, och som vanligt gick den på "Mammas gata". Tyvärr så kan Bettan inte gå alltför långa sträckor p.g.a. diverse problem i knä bl. a. Men så fort det blir till det bättre  siktar vi på att utöka motionsslingan. På vår snöpromenad såg vi en välbekant figur komma emot oss. Sessan! Hon haltar lite lätt fortfarande, men har ändå börjat stödja på sin onda tass. Just nu ligger hon ihopkurad i värmen tätt intill ett värmeelement. Hennes brorsa, Pelle,  ligger i vårt sovrum och "slaggar". I mitt nästa liv vill jag bli en vanlig svensk bondkatt. Då ska jag ligga och kura i min korg hela dagarna, och äta strömming. Men på ett villkor: ingen kastrering!!!


Det var den här synen som mötte oss i morse. Vinter så långt ögat
kunde nå.


På vår morgonpromenad mötte vi denna haltande dam. Hon berättade
att hon hälsat på en väninna, som bjudit henne på strömmingsfrukost
och med vispgrädde till efterrätt. Hon var på hemväg.....


.....men valde att vända om för att följa med matte och husse en bit
på vägen.....


.....på hemvägen lotsade hon oss efter vintervägen, denna haltande
älskade familjemedlem: Sessan, Wilhelmina, Serafia, Dorotea, Engla,
Beata, Gullan, Signhild, Johanna, Gustava, Margaretha Lindqvist.
"Kärt barn har som ni ser många namn!"
----------------------------------------------------------------------------
Vinterfotograf: R. Lindqvist.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0