Little Gerhard ett Jehovas Vittne...


Little Gerhard - på 50-talet Skandinaviens och Västtysklands rockkung -
har gjort comeback inte bara på scen utan också inom Jehovas Vittnen.


Michael Jackson, superstjärna inom popvärlden, har hoppat av från Jehovas Vittnen. Han lär inte ha klarat att leva upp till sektens många normer. Vår egen rockkung från 50-talet, Little Gerhard, blev för några år sedan utesluten ur sekten, men nu är han med igen.
- Jag började studera som vittne 1967 och slutade då att turnera som artist. Jag trodde att det fordrades av mig - även om ingen sagt det. Jag förivrade mig. Jag sade i massmedia att jag hade funnit min religion och skulle sluta sjunga. Allt omkring mig började knaka i fogarna - ekonomin, äktenskapet. Jag kunde helt enkelt inte leva upp till kraven. Jag blev utesluten, men fortsatte ändå att gå på möten. Men när man såg att jag rättat till mina fel så fick jag komma tillbaka.

Little Gerhard, alias Karl-Gerhard Lundkvist, som hunnit bli 53 år, bor sedan fyra år på Kungsholmen i Stockholm. I våras gjorde han succé i TV:s "Notknäckarna" och har  blivit hett stoff i veckopressen igen. Hänt i Veckan och Damernas Värld har till exempel haft stora repotage om den förre rockkungen. Snart firar han 30-årsjubileum som artist.
- Egentligen har jag varit överhopad med jobb de senaste tre åren. Jag har rest rätt mycket och det har blivit svårt med församlingsarbetet.

Du sjunger på ölpubar och krogar som Engelen och Bacchi Vapen. Vad säger de andra vittnena om det ?
- De tycker nog inte att min arbetsmiljö är den allra lämpligaste. Men man kan vända på det och säga, att människor som går på restaurang ofta har kontaktsvårigheter. De gåt ut för att slippa sitta ensamma och de vill ha lite trevlig underhållning. Vi brukar sjunga allsång. Kan man som vittne dricka alkohol ? Är det inte ni som inte ens får dricka kaffe eller te ?
- Nej, du tänker på mormoner. Öl är den bästa dryck jag vet, och inte står det i bibeln att man inte får dricka vin. Tvärtom kan man läsa att vin är bra för magen. Men det bör förstås vara måtta med allt.

Bland Jehovas Vittnen tar man Jesu befallning att gå ut och göra andra till lärjungar seriöst. Little Gerhard är inte främmande för att knacka dörr.
- Jag gör det när tiden räcker till. Det är som att komma med en brandvarning - men också med en eldsläckare. För även om allt fler tecken tyder på att vi lever i den yttersta tiden så finns det ett hopp för oss tillsammans.

Hur ser dina kollegor inom artistbranschen på din religion ?
- Med viss nyfikenhet, åtminstone de första åren. I dag är det inte så ovanligt att artister söker sig till religionen. U2, Donna Summer, The Osmonds, Cliff Richard, The Shadows, det finns exempel, och glöm inte Herreys och Carola Häggkvist ! Hela The Shadows är Jehovas Vittnen.
------------------------------------------------------------------------
Norrbottens Kuriren den 30 oktober 1987.

Kommentarer
Postat av: Douglas Sööderlind

En mycket intressant reportage av vår Svenska Rock stjärna.

2010-11-01 @ 17:45:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0