Magnus i CEGES

I dag fick jag en hälsning från Magnus Nordensvärd i Uppsala. Magnus spelade bas i Uppsala-bandet Ceges i många år. Magnus - som fortfarande spelar - uppträder numera som "Trubadur Mange" och "Elvis-Mange". Ceges gästade ofta våra nordligaste breddgrader. Då spelade man ofta i Logen i Långträsk, där vi faktiskt någon gång då och då råkades under kvällen. I logen fanns två stycken dansgolv. Det ena var i den så kallade Storstugan, det andra var i logen. Ceges spelade i storstugan och Rolf Åhmans i logen. En dansannons från en nyårsafton 1973, som jag publicerat på bloggen, väckte hos Magnus en del minnen. Så här säger han:

Det var en nyårsafton, och mycket kallt. Det var så kyligt att
våran orkesterbuss stod på tomgång hela kvällen.

Magnus drar sig även till minnes Logen i Långträsk. Och frågar mig om den fortfarande finns kvar.
Ceges hade en stor och euntisiastisk publik häruppe. En spelkväll var vi tre band i logen. Ceges, Sven-Erics och Rolf Åhmans. Det var härliga tider, då människor stod i kö för att få komma in i Långträsk eget danspalats.


Längst bak t.v. syns Magnus Nordensvärd. T.h. ses Stellan Grönvall,
far till fjolårets Idolvinnare Erik Grönvall. Främre raden: Bengt "Cege"
Johansson, Lars-Åke Lindblom och Göran Jansson.


Magnus minns den här nyårsaftonen: "Det var kallt, så våran buss
stod på tomgång hela kvällen...!" Annonsen härrör från nyåret 1973.



Kommentarer
Postat av: Björn Jakobsson

Ceges gjorde en gång en LP som hade en titel som jag än idag minns: "Vad ska man dansa för när man ändå inte får följa med hem?"



Eller i alla fall något sådant - jag minns dock inte om jag tyckte att den var bra.

2010-11-07 @ 19:02:35
URL: http://beji.webb.se
Postat av: Roger

Ceges låg faktiskt på Svensktoppen 1978 med en låt ur LP:n som du nämnde. Låten hette "Spela en sång".

/Roger.

2010-11-07 @ 21:16:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0