"Nisses Hjärntvätt AB"
Nästan varje hushåll äger idag, 2010, en eller flera TV-apparater. TV-tittandet är en naturlig del i våra liv, och har så gjort alltsedan TV:n blev var mans egendom. På det svunna 60-talet, långt innan de reklamfinansierade kanalerna kommit, var det i huvudsak massmedia som skötte om diverse reklamkampanjer. TV-reklamen i vårt land föddes i början av 1990-talet. Sedan dess har vi som TV-konsumenter slukat åtskilliga reklamtimmar framför den kära dumburken. Reklamen har mer och mer antagit formen av en systematisk "Hjärntvätt". Reklamen har även medfört den skadan, att "trasa sönder" det program som man tittar på. Det värsta exemplet är när en kanal som TV4 sänder en långfilm, låt oss säga en sen söndagskväll. Filmen klipps sönder av alla ovälkomna avbrott, vilket gör att man helt enkelt tappar intresset som tittare.
Begreppet "Hjärntvätt" myntades under Koreakriget i början av 1950-talet. Hjärntvätt förklaras på följande sätt på Wikipedia: "Hjärntvätt är ett sociologiskt begrepp, handling som syftar till att förändra en människas personlighet och beteende, eller genom manipulation framkalla en "alternation" (Byte av verklighetsuppfattning) hos någon. Det finns inget egentligt bevis för att hjärntvätt fungerar".
I USA bedrev man experiment med människor på 1950-talet. Detta genom att studera hur påverkbara vi individer är. Ett trick som man använde var att i biofilmer klippa in en Coca Cola eller en hamburgare för att på så sätt manipulera det undermedvetna. Experimentet visade också klart, att de som utsattes för diverse liknande saker, var mottagliga för "reklamen". Ett ganska avskyvärt sätt att få in oss människor i "rätt fålla". Diktatorer liknande Adolf Hitler, Josef Stalin mfl kunde genom sina karismatiska gåvor manipulera sina länders innevånare.
Reklamen är alltså inte så oskyldig som vi kanske tror. Det hela har som sagt ett bestämt syfte: Manipulation av vårt undermedvetna. Något som talar till oss att "Köp detta!" "Gör detta!" osv....
Kanhända att vi en dag kan se följande skylt när vi vandrar gatan fram i vår stad: "Nisses Hjärntvätt AB".
Bild: www.bastardo.blogg.se
Begreppet "Hjärntvätt" myntades under Koreakriget i början av 1950-talet. Hjärntvätt förklaras på följande sätt på Wikipedia: "Hjärntvätt är ett sociologiskt begrepp, handling som syftar till att förändra en människas personlighet och beteende, eller genom manipulation framkalla en "alternation" (Byte av verklighetsuppfattning) hos någon. Det finns inget egentligt bevis för att hjärntvätt fungerar".
I USA bedrev man experiment med människor på 1950-talet. Detta genom att studera hur påverkbara vi individer är. Ett trick som man använde var att i biofilmer klippa in en Coca Cola eller en hamburgare för att på så sätt manipulera det undermedvetna. Experimentet visade också klart, att de som utsattes för diverse liknande saker, var mottagliga för "reklamen". Ett ganska avskyvärt sätt att få in oss människor i "rätt fålla". Diktatorer liknande Adolf Hitler, Josef Stalin mfl kunde genom sina karismatiska gåvor manipulera sina länders innevånare.
Reklamen är alltså inte så oskyldig som vi kanske tror. Det hela har som sagt ett bestämt syfte: Manipulation av vårt undermedvetna. Något som talar till oss att "Köp detta!" "Gör detta!" osv....
Kanhända att vi en dag kan se följande skylt när vi vandrar gatan fram i vår stad: "Nisses Hjärntvätt AB".
Bild: www.bastardo.blogg.se
Kommentarer
Trackback